Nästa artikel
Dacia byter strategi: ”Nytt skede i vår historia”
Nyheter

Dacia byter strategi: ”Nytt skede i vår historia”

Publicerad 19 september 2022
Dacia ska inte längre kriga med lägsta möjliga inköpspris. Istället kommer större modeller som ska ge ”mycket bil för pengarna”.

Budgetmärket Dacia har blivit en stor framgång för Renaultkoncernen. Totalt har över sju miljoner bilar sålts sedan lanseringen av Logan för 18 år sedan och trots låga priser har märket hög försäljningsmarginal.

Men nu ska Dacia justera strategin för att kunna fortsätta locka köpare, skriver Automotive News. Märket ska inte längre konkurrera med lägsta möjliga inköpspris utan genom att erbjuda ”mest bil för pengarna”.

På så sätt ska märket försöka locka köpare i fler socioekonomiska grupper som inte vill lägga så mycket pengar på sin bil – till exempel på grund av inflationen eller energikostnaderna – men som ändå inte vill ha en liten budgetbil.

Dacia har visat upp en ny logotyp som hakar på trenden med platt design och bortskalade detaljer.

Märket har också en tydlig strategi att lansera fler större modeller. Sjusitsiga Jogger ska senare få sällskap av en ny generation Duster och suven Bigster. Dessutom har märket visar upp en ny logotyp och återförsäljarna ska inredas med enkla plywoodmöbler.

– Det här är ett nytt skede i vår historia, säger Daciachefen Denis Le Vot.

– Det här är ett nytt skede i vår historia, säger Daciachefen Denis Le Vot.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 20 september 2022 40-talisten skrev: Det…
  • 19 september 2022 40-talisten skrev: Det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.