Budgetmärket Dacia har blivit en stor framgång för Renaultkoncernen. Totalt har över sju miljoner bilar sålts sedan lanseringen av Logan för 18 år sedan och trots låga priser har märket hög försäljningsmarginal.
Men nu ska Dacia justera strategin för att kunna fortsätta locka köpare, skriver Automotive News. Märket ska inte längre konkurrera med lägsta möjliga inköpspris utan genom att erbjuda ”mest bil för pengarna”.
På så sätt ska märket försöka locka köpare i fler socioekonomiska grupper som inte vill lägga så mycket pengar på sin bil – till exempel på grund av inflationen eller energikostnaderna – men som ändå inte vill ha en liten budgetbil.
Märket har också en tydlig strategi att lansera fler större modeller. Sjusitsiga Jogger ska senare få sällskap av en ny generation Duster och suven Bigster. Dessutom har märket visar upp en ny logotyp och återförsäljarna ska inredas med enkla plywoodmöbler.
– Det här är ett nytt skede i vår historia, säger Daciachefen Denis Le Vot.
Kommentarer till artikeln (4)
- 20 september 2022 40-talisten skrev: Det…
- 19 september 2022 40-talisten skrev: Det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.