Nästa artikel
Då klampas du – Polisens nya vapen
Nyheter

Då klampas du – Polisens nya vapen

Publicerad 23 februari 2015 (uppdaterad 24 februari 2015)
Överlastade husvagnsekipage kan råka ut för fastlåsning i sommar.
Från och med den första mars har Polisen och Tullen rätt att fysiskt hindra framfarten för dem som kan utgöra en fara för övriga trafikanter. Så här funkar det.
Tidigare har trafikpoliser enbart kunnat bötfälla och muntligen påtala att ett fordon som ansetts utgöra en trafikfara inte får fortsätta sin färd. Men med en ny lagstiftning, som i huvudsak uppkommit för att hindra yrkeschaufförer som inte följer kör- och vilotider eller cabotageregler, har polisen nu rätt att låsa fast fordon. Lagen träder i kraft första mars och gäller under en testperiod som sträcker sig till 31 december.
 
Klampning, som fastlåsningen kallas, ska ses som en yttersta åtgärd. Först bör nycklar eller registreringsplåtar konfiskeras, bara om fordonet utgör en påtaglig fara för trafiksäkerheten kan fastlåsning bli aktuellt. Ett fordon kan låsas med en ”klampa” som sätts på ett eller flera av hjulen så att de ellet det inte kan snurra fritt. Polisen har även tillgång till ventillås som gör att däcket töms på luft om någon försöker flytta på bilen. Ett fordon kommer i normalfall att låsas i 24 timmar, om inte längre tidsintervall anses nödvändigt.
 
Mats Östman är chef för trafikavdelning på Uppsala polisen. Han understryker att den nya klampningslagen först och främst ger polisen ett nytt vapen mot yrkeschaufförer som inte följer lagar och regler. Men i teorin kan den även användas mot privatbilister.
– Det gäller först och främst kroniska rattfyllerister. Vi kan ta nycklarna men i de fall där vi antar att det kan dyka upp nya nycklar eller om bilen kanske inte ens behöver dem för att gå så har vi nu möjlighet att låsa fast fordonet, säger han.
 
En annan teoretisk möjlighet för personbilister att bli fastlåsta av polisen är om ett ekipage med bil och husvagn lastats för tungt. Överlast är ett problem som blivit vanligare i takt med att moderna husvagnar fått mer utrustning och därmed blivit tyngre.
 
I England har polisen rätt att låsa fast felparkerare, men enligt Mats Östman är något sådant inte aktuellt i Sverige och han ser inte poängen med det.
– Jag tycker att det borde motverka själva syftet om man låser fast en bil som parkerat där det inte är tillåtet, säger han.
 
Diskutera: Vad tycker du om den nya klampningslagen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-23 17:10
Reverend Benny

Den sista kommentaren från Mats Östman är "spot on" och det är glädjande att dom inte kommer tillämpa detta på felparkerare.
Enda undantaget borde kanske vara om bilägaren har ett par miljoner i obetalda P-Böter och bilen "clampas" i väntan på en bärgare som beslagtar bilen.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-23 17:11
argotik

Saknar en hel del vad gäller logiskt tänkande! Hoppas verkligen att artikeln inte är korrekt återgiven! Ett fordon kan aldrig utgöra en trafikfara på grund av att föraren brutit mot gällande arbetsregler! I det fall han har gjort det så är det mer logiskt att klampa föraren än fordonet! I annat fall lär Sverige än en gång få klä skott i EU-domstolen!

#3 • Uppdaterat: 2015-02-23 17:21
Hackenbush

Fordonet i sig utgör ingen trafikfara om föraren brutit mot arbetsregler men föraren gör om denne är trött och då blir ekipaget en trafikfara.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-23 19:19
Back3vagen

Bra beslut! Men varför inte också klampa kroniska felparkerare som aldrig betalar? Eller helt enkelt frakta bort fordonet till uppställningsplats där det under 30 dagar kan lösas ut mot kontant betalning av summa förfallna böter - annars skrotning! Så är det problemet löst!

#5 • Uppdaterat: 2015-02-23 20:33
Kandidat

En lastbil som inte bara har en förare som borde ha gått och lagt sig för 12 timmar sedan utan dessutom i stort sett inte har några bromsar utgör absolut en trafikfara oavsett förare.

Det samma om de på olika sätt är lastade som hej kom och hjälp mig...

#6 • Uppdaterat: 2015-02-24 18:27
Focus

Polisen har i många år haft rätt att beslagta bilar vid rattfylleri, upprepade olovliga körningar och vid flera andra tillfällen. Men som i många andra fall är lagstiftningen så omständlig att man hellre friar än fäller. I regel har man inte heller några uppställningsplatser där bilarna skall förvaras, då det ställer stora krav på övervakning m.m. Frågan infinner sig då: Vem kommer vid "klampning" att ansvara för att fordonet ej utsättes för stöld eller skadegörelse när föraren blir tvungen att lämna det utan tillsyn.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-25 07:59
Hackenbush

Focus om någon begår ett brott eller annat som medför klampning så är det förarens ansvar och ingen annan. Har man inte rent mjöl i påsen så vet man förmodligen om det och tar en risk när man kör.
Om fordonet som klampats får delar stulna eller saboteras så är detta också en risk som föraren/ägaren får ta eftersom man inte följt lagen.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-25 11:42
Mumma-48

Det största problemet som jag som gammal lastbilschaufför ser det är alla utländska lastbilar som har förare som kör för ca 50 kr i timmen och därigenom sätter ett stort antal svenska åkerier i konkurs. Ett absolut krav skulle vara att man konkurrerar på lika villkor. Man borde " klampa" de utländska bilarna och inte låsa upp förrän den utländska åkaren dels tecknat bindande svenska löne- och arbetstidsavtal , dels vid ertappning, betala en straffavgift som vida överstiger den vinst de kan ha gjort fram till de ertappats. Ett problem är att detta förfarande är väldigt osvenskt i vår" bananrepublik" där man har makalöst svårt att sätta ner foten. Ett annat problem är att när lagen träder i kraft den 1/3 så har man inte ens avslutat upphandlingen av den nödvändiga utrustningen, även detta en god svensk tradition.

#9 • Uppdaterat: 2015-02-25 11:43
Focus

Hacken. Du är nog inte riktigt klar över vilket långtgående ansvar som polisen har. Din tanke är nog god och som de flesta tänker, men för det inte rätt enligt lag.

#a • Uppdaterat: 2015-02-25 11:48
Reverend Benny

@Mumma-48
Finns det några exempel på länder där man anammat lika löne- och arbetstidsavtal för utländska åkare och där man klampar åkare som inte arbetar enligt avtal?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.