För den som vill ha en Volkswagen Golf i en lite roligare förpackning har koncernsyskonet Seat nyss lanserat en ny version av Leon. Nu kommer den också som prestandamodell – i fyra olika varianter.
Till att börja med vill inte Seat att den nya modellen ska heta Seat Leon Cupra utan Cupra Leon. Prestandamärket Cupra vill alltså vara ett eget märke ungefär som Polestar och DS.
Den största nyheten är att Cupra Leon kommer med laddhybridteknik med tilläggsnamnet eHybrid. Modellen har en 1,4-liters bensinturbomotor på 150 hästkrafter plus en elmotor som totalt ger 245 hästkrafter. Batteripaketet är på 13 kWh och räckvidden på eldrift blir ungefär sex mil enligt WLTP-körcykeln. Den kommer både som halvkombi och kombi (Sportstourer).
Enligt Seats utvecklingschef Axel Andorff ska batteriet inte öka bilens vikt alltför mycket.
– Jag tycker vi har den rätta kompromissen för att inte göra batteriet för stort, men ändå ha möjlighet att "boosta" accelerationen. Det är en bra kompromiss som kompenserar för den ökade vikten och ha kvar agiliteten. Det är inte alla våra kunder som behöver 300 hästkrafter – vi tittar också på kunder som vill komma till vårt märke eller vill ha en laddhybrid. De vill ha Cuprakänslan och vår image, säger han till Autocar.
Vid sidan av laddhybriden kommer Cupra Leon också utan laddsladd i tre versioner:
• 245 hästkrafter och framhjulsdrift, som halvkombi och kombi.
• 300 hästkrafter och framhjulsdrift, som halvkombi och kombi.
• 310 hästkrafter och fyrhjulsdrift, som kombi.
Samtliga modeller har bland annat fått omarbetat chassi och nya bromsar jämfört med standardversionen.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alltså, startandet av varumärket Cupra känns oerhört ogenomtänkt. Är inte syftet med prestandaversioner att lyfta det befintliga varumärket? Jag hörde nånstans att det handlar om utsläppsmygel, att Cupra inte kommer sälja så många bilar så de berörs av utsläppsregler, någon som vet något?
Om priset kommer att hamna på en rimlig nivå kommer den här nog att gå bra att sälja, många har en vilja att köpa betydligt högre effekt än de behöver.
Hoppas bara att den kommer att kunna levereras i lite roligare färger än anstaltgrått och kolkällarsvart.
@mrbackoffice
Så är det säkert. Men mygel är det inte, utan det är EU som har satt upp dessa regler:
"* Manufacturers responsible for between 10 000 and 300 000 cars registered per year (“niche” manufacturers) can apply for a derogation target for the years 2012-2019 equal to a 25% reduction from their 2007 average emissions, and a derogation target from 2020 on of a 45% reduction from the 2007 level.
* Manufacturers responsible for between 1 000 and 10 000 cars registered per year (“small volume” manufacturers) can propose their own derogation target, which has to be approved by the Commission based on the criteria set in the Regulation.
* Manufacturers responsible for fewer than 1 000 cars registered per year are exempted from meeting a specific emissions target, unless they voluntarily apply for a derogation target. "
Precis som man kan sälja sina utsläppsrätter, såsom Tesla gör till Fiat. Vilket i praktiken innebär att om man köper en Tesla så tillåter man Fiat att producera bilar med rejäla motorer, utan att de för den sakens skull drabbas av något straff.
Hade Tesla verkligen menat något med miljön så skulle de inte sälja dessa rätter.
Och här är EU:s regel som tillåter det:
"Manufacturers can group together and act jointly to meet their emissions target."
.
Är inte heller någon fan av många tillverkares förkärlek för att skapa fler märken.
Men samtidigt så inser jag att jag är lite old-school och det kanske är något som behövs när man ska tänka nytt och attrahera nya generationer.
Problemet jag ser här är samma som med Citroën och DS, modellerna ligger för nära varandra och är för lika.
Sen kan det ju finnas en långsiktig plan att det ska tillverkas olika modeller, men har ännu inte sett några exempel på detta.
Volvo med sitt Polestar märke tycker jag däremot är ett bra exempel på när man lyckas med ett "nytt" märke. Där verkar finnas en tydlig skillnad både på utseende, drivlinor och kundbas.
Men gillar denna Cupra skarpt, men hade gillat den lika mycket om den hetat Seat Cupra.
Sen kan det ju vara intressant att veta att Skoda kommer ut med sin Octavia RS snart med samma drivlina, lär passa den praktiskt tänkande Svensken lite bättre än denna. Seat och/eller Cupra har t.ex. aldrig erbjudits med dragkrok.
Ja köper man en octavia RS så får man en vettigare bil för en familj och lite bättre detaljrikedom.
Jag vet inte riktigt vad du menar med detaljrikedom @mso 1000, men den har lite smartare lösningar med paraplyer i dörrar och isskrapor i tanklocken vilket är trevligt.
Sen kanske jag ska förtydliga att Seat självklart säljer bilar med dragkrok, men det har inte funnits någon Leon eller Ibiza i Cupra utförande som erbjudits med dragkrok. Det finns heller inga kit att köpa för eftermontering.
Benny
Han kanske menar att den upplevda kvaliteten är högre i Skoda? Det tycker jag iallafall.
Är benägen att hålla med Axa, dagens Leon mot Octavia (inte den som artikeln syftar på) där känns Octavian något mer ombonat och kvalitetskänslan är kanske snäppet högre även om materialval är väldigt likt.
Tittar man på utrustningsnivåer så upplever jag även där Octavian mer anpassad för nordiskt klimat, saker som parkeringsvärmare osv finns inte till Leon.
Benny
Jag håller med.
Seat gör dock bilarna snyggare. Seat tycker jag även är mer optimerade för ”aktiv” körning med bättre balans, precisare styrning och bättre vägkänsla genom ratten. Även i modellerna utanför Cupra.
Men det är kul ibland tills vardagen gör sig påmind och då vill man ha tex parkeringsvärmare....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.