Citroën satsar på premiumbilar och förhandsvisar formspråket för tre nya modeller i DS-serien – en sedan i golfklassen, en suv och en personbil mellanklassen.
Namnet på konceptbilen ger en föraning om att någon av modellerna troligtvis kommer att heta DS9.
Laddhybriden Numéro 9 är en väldigt lång och låg femdörrars halvkombi i så kallad shooting brake–design. Höjden är endast 1,27 meter samtidigt som bilen är hela 4,93 meter lång och har ett axelavstånd på 3 meter. Bilen har 21-tumsfälgar och vikten är 1500 kilo.
Under skalet rör det sig om en 1,6 liters bensinmotor på 225 häskrafter som jobbar tillsammans med en 70-hästkrafters elmotor på bakaxeln.
Detta ska ta bilen från 0 till 100 km/tim på 5,4 sekunder samtidigt som bränsleförbrukningen uppges till 1,7 l/100 km.
Utsläppsnivån ligger på 39 gram koldioxid per kilometer och räckvidden med eldrift ska vara 50 kilometer.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën Numéro 9?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej den är inte elegant alls, måhända lite fräck. Jag förknippar inte denna bilen med lyx. Men det är fantastiskt att de lyckats hålla nere vikten till 1500 kilo. Lyxbilar brukar annars ha en massa lullull och extra isolering mot oljud så de brukar annars var ganska tunga.
Fälgarna är riktigt ordentligt fula i mitt tycke. ser liksom "billiga" ut och det passar inte på en lyxbil.
Ett mer passande namn på denna bilen vore kanske GT "Grand Turismo" den har mer av det stuket precis som Porsche Panamera.
Visst är den snygg men den har inga som helst Cittra-dna. Dessutom så befarar jag att den inte heller kommer med gasfjädring..
Men nyrika och bilhistoriskt okunniga kineser är säkert rätt målgrupp.
Se där!
Nu tycks det ha hänt det som jag länge befarat.
Sidorutorna har på nästan alla nya modeller blivit allt mindre tills de som på den här helt försvunnit och ersatts av plåt.
Och naturligtvis ska bilarna endast ha kryputrymme, bara en tidsfråga tills de är så låga att man får lägga sig på marken utanför bilen och rulla sig in i den.
Jaha, men den viktigaste frågan när det gäller "les grands Citroëns" är ju inte besvarad: Har den gashydraulisk fjädring?
Har den inte det så är den ju meningslös, till utseendet skiljer den sig ju inte från minst ett dussin andra trista bilar med samma formspråk. Man måste titta på loggan för att se att det faktiskt är en Citroën, och inte en Audi eller en Honda.
Kan någon föreställa sig Frankrikes president, påven eller någon annan sedvanligen lyxcitroënframsvävande potentat kravla sig ur det där trista standardåbäket? I synnerhet om den skakar omkring på järnfjädring och 21-tums tattarfälgar med däckprofil motsvarande tre lager eltejp?
Ett plus dock för halvkombiformatet. C6 må visa sig bli den sista riktiga (=säregna) lyxcittran, men avvikelsen från CX och XM i form av vanlig liten sedanbaklucka (och ingen helkombiversion) gjorde inte C6 så användbar för andra än just presidenter och påvar.
Kan bara hålla med saabnisse. Bilen ser så låg ut att den endast duger till franska dvärgpresidenter. Inget för fullvuxna vikingar.
Kan den dra in pengar så ok.
Den är ändå helt ointressant för min del.
Jag vill se nya modeller med gasfjädring ! Från C3 och uppåt.
Var är det tänkt att man ska ha huvudet? De borde såga upp hål i taket där man kan sticka ut skallen när man ska köra. Intressant också med mycket tydliga hakkors på fälgarna.
re:saabnisse - :) tacka vet jag min Freelander :)
Nummer Nöff
JOKA_1, eller LC, den kliver man upp i och sätter sig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.