Nästa artikel
Citroën DS 5LS – ny lyxbil för Kina
Nyheter

Citroën DS 5LS – ny lyxbil för Kina

Publicerad 20 december 2013 (uppdaterad 20 december 2013)
Kan en fransk lyxsedan charma de kinesiska bilköparna? Det hoppas Citroën som nu presenterar nya modellen DS 5LS.

Den franska tillverkarens lite mer flärdfulla bilar heter DS3, DS4 och DS5 i Sverige, men de är fortfarande förknippade med Citroën. I Kina däremot har DS etablerats som ett fristående märke och i landets 40 största städer finns numera 50 DS-återförsäljare.

Under våren kommer en ny modell som åtminstone till en början bara ska finnas i Kina. Bilen får namnet DS 5LS och det handlar om en lyxig sedan som mäter 4,7 meter mellan stötfångarna. Tillverkningen ska ske i kinesiska Shenzen.

Den nya modellen får ett nytt frontparti som mycket väl kan dyka upp på fler DS-bilar framöver. Citroën utlovar också klassens bästa benutrymme i baksätet och på utrustningslistan finns bland annat massagestolar och ett system för luftrening.

Bland motoralternativen finns en fyrcylindrig bensinare med turbo på 1,6 liter som utvecklar 160 eller 200 hästkrafter. Sexstegad automatlåda är standard.

Till Sverige, där sedankarossen inte är särskilt het, kommer bilen förmodligen inte.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS 5LS?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-20 11:05
Raphael

Denna är framtagen av Citroëns kinesiska utvecklingsavdelning och i dagsläget finns inga planer på att släppa den i Europa. Allt kan givetvis ändras om det skulle visa sig att det finns en efterfrågan, men jag tror att modellen är för mycket "bling-bling" för europeisk smak.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-20 11:49
Raphael

Leifer, den nya strategin är...
DS - premium och lyxbil. (Audi)
Peugeot - premium light (Volkswagen)
Citroën C - enkla funkisbilar. (Skoda)

De lyxigaste i DS-serien är främst för Kina, inte Europa.

#3 • Uppdaterat: 2013-12-20 12:16
Raphael

Leiffer, jag har skrivit premium light i flera månader ända sedan PSA lanserade sin plan och jag har även uttryckt att Peugeot går mot mer premium. I flera månader har jag skrivit att Peugeot hamnar mellan DS och Citroën C-serie. Och i forumet skrev jag ett inlägg där Peugeot återhämtar sin forna status som märket för tjänstemän och filmstjärnor som de hade på 60-talet och där de hade högre status än VW och Volvo, och där DS var för direktörer och 2CV/Ami för för arbetarklass. Plus att jag förtydligade strategin ännu mer genom att tala om DS som smoking, Peugeot som kostym och C-serien som kavaj till jeans och piké-tröja med sneakers.

Jag tycker alltså att jag har varit väldigt tydlig i flera månader om detta. Har skrivit om detta i ett års tid på samma sätt återkommande i trådarna.

Jag har aldrig uttryckt Peugeot som lyx eller högsta premiumnivån, utan det är ju DS som är positionerad för det. Peugeot ligger i den lägre premiumklasen, vilket fortfarande innebär att det är premium.

Idén är ju att modellserierna ska skilja sig åt och rikta in sig mot olika målgrupper, och ja en kollektion med smoking med skjorta och slips, en kollektion av kostymer och så en enklare kollektion med kavaj och jeans och pikétröjor - de har olika prisklasser ja.

Citroëns strategi med DS och C-serien kan liknas vid Armani-strategin. Armani har två kollektioner - Giorgio Armani som är den dyrare och högre prissatt, och så Emporio Armani som är lägre prissatt och riktar sig mot en ungdomligare publik.

#4 • Uppdaterat: 2013-12-20 12:25
Raphael

Ja jag tror det blir tydligare längre fram när de nya modellerna kommer. Idag förstår jag att det kan vara problematiskt att förstå strategin då det idag finns en mix av äldre modeller och nya modeller och därmed två olika strategier som blandas, men i framtiden när de äldre modellerna är utfalsade och de nya har kommit helt och fullt så blir strategin mycket tydligare. Nuvarande C-serien är på gång att fasas ut, och första modellen av nya C-serien blir Cactus nästa år den visar inriktningen på de kommande nya C-modellerna och det blir tydligt.

Picasso-serien fortsätter dock en helt egen strategi som en egen och unik modellserie som hamnar mellan C och DS, alltså mer avancerad än C och mer avantgardistisk i formerna, men inte samma lyx och premium som DS utan ändå fokus på funktionalitet. En snygg funktionalism.

Osäkert om Peugeot kommer med ersättare till dagens 5008 den skulle ev konkurrera för mycket med Grand Picasso, men Peugeot-varianten skulle bli mer modest och det kanske finns utrymme för det - det vet jag inte men med tanke på marknadssituationen så är det osäkert.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-20 14:20
Raphael

Jag ser inga andra likheter med Quoros än att båda är sedaner och att båda har långt axelavstånd med korta bakändar, vilket andra kinesiska sedaner också har. Det är ju en typisk kinesisk design. Men framparti, dörrar och bakparti är ju helt olika. Annan front, andra lampor, andra fälgar, andra dörrar, annan midjelinje, annan sväng på bakdörrarna, andra sidobackspeglar och så annat knyck på bakpartiet där DS5L är "knubbigare". Överlag är DS5 L en "tjockare" och "knubbigare" design (vilket har att göra med förlagan DS5 som är en "tjockt" formgiven halvkombi). DS5 L är en högre och mindre slimmad design jämfört med Quoros, mer rundade former i kombination med rakare linjer - inte samma lägre front och lutade dörrar exempelvis. Och interiören är det stor skillnad mellan.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-20 14:37
Raphael

Man kan även argumentera för att Quoros gjorde det lätt för sig genom att de lät sig inspireras av Citroëns långa tradition av att bygga sedaner i Kina. Exempelvis C-Elysée...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Citroen_C-Elysee_1.6i_2013.jpg

För att inte tala om klassikern C-Triomphé...
http://en.wikipedia.org/wiki/Citroën_C-Triomphe

Det hela började med Citroën-Dongfeng ZX Fukang som fanns både som halvkombi och förlängd sedan.

#7 • Uppdaterat: 2013-12-20 14:47
saabnisse

Har den gasfjädring?

#8 • Uppdaterat: 2013-12-20 15:00
Gäst (ej verifierad)

Ingen gasfjädring, vräkig och ful som stryk. Dvs, allt som en äkta Cittra INTE ska vara.

Hade lika gärna kunnat vara en valfri asiat. Suck..

#9 • Uppdaterat: 2013-12-20 16:14
Peter E

Ohnej!!!!

Har de tagit bort den centralt placerade instrumenteringen!

Hur ska man nu kunna hålla koll på vägen samtidigt som man har koll på hastigheten???

Detta var verkligen ett stort steg tillbaks i utvecklingen!

#a • Uppdaterat: 2013-12-20 16:19
Peugo

Väldigt många som "hatar" gashydrauliska fjädringen, speciellt dom som är vana att köra tyska bilar, och ännu mera de som är vana med sportig fjädring.

Peter E, du är ute och cyklar eller försöker du vara rolig? ;)
Bilar görs inte för att vara vettiga, dom skapas för att säljas och det tycks inte alltjämt vara så att man kan tänka som Apples Steve Jobs dvs. skapar en produkt/egenskap som man inte ännu förstår att längta efter. Detta har Citroen kanske varit bäst i bilvärlden på men allt för få som är lika fiffiga bland chaufförerna. I mitt tycke är det helt idiotiskt att ha mätarna bakom ratten! Det är en kompromiss som gör att man inte kan ställa in ratten som man bäst vill ha den. Denna bil ser ut som vilken bil som helst men interiören är säkert igen av bästa tänkbara material, likt DS-serien alltid har haft.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.