Citroën C6 lanserades 2005 som en utmanare till de tyska prestigemärkenas stora sedanmodeller och målet var 20 000 sålda bilar per år. Så blev det inte. Onsdagen den 19 december i år, strax innan bilbyggarna vid Citroëns fabrik i franska Rennes inleder sin julledighet, rullar sista C6:an av produktionsbandet.
Citroën stoppar tillverkningen på grund knaper försäljning; i fjol noterades 930 registreringar och hittills i år har endast 530 exemplar sålts. Det mest framgångsrika året blev 2007 när försäljningen uppgick till 7 600 bilar.
C6 får ingen direkt ersättare och blir en i raden av stora franska sedanmodeller som går i graven. Sedan tidigare har Renault Vel Satis och Peugeot 607 slopats. Citroën har dock flaggat för en ny storsedan som kommer att säljas i märkets DS-serie.
Framför allt minns vi Citroën C6 för den förträffliga åkkomforten som möjliggjordes av bilens gashydrauliska fjädringssystem som effektivt silade bort stötar från vägen. När Vi Bilägare testade modellen 2006 skrev vi så här: "Att köra Citroën C6 är på gränsen till avkoppling. Komforten är unik. Man nästan svävar fram över asfalten. Det är en befriande skillnad mot dagens allt hårdare och stötigare bilar."
I dagsläget kostar en Citroën C6 från 539 000 kronor i Sverige. För de pengarna får man högsta utrustningsnivån och en V6-dieselmotor på 240 hästar under huven.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C6?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För att vara en lyxsedan så tycker jag att inredningen ser billig ut. Designen kanske det inte är något fel på men hela inredningen tycks vara gråsvart plast. Ingen färg som bryter eller några lister i aluminium eller så. Bara gråsvart rätt igenom. Det ger inte mig några "lyxvibbar"
Den yttre designen gillar jag annars, elegant och "statsmannamässig"
Helt ofattbart att man har stått ut så länge för redan då jag såg bilen för första gången så undrade jag vem som slantar upp +500.000kr för denna bil?
Med ett sådant pris så förväntar sig kunden väldigt mycket men om PSA bara hade råd att likt VW envist fortsätta med sin Phaeton så vore ju C6 trots allt en bra reklampelare för märket.
I mina ögon lever inte C6 alls upp till mina förväntningar på en så dyr bil men jag är nog fel person att fråga. ( eller inte med tanke på utgången )
Härlig glidare som kanske inte nådde hela vägen fram. Idag är den ju några år gammal, och det märks.
Kanske är designen för "Citroensk" för gemene spekulant?
Den ska väl ersättas av DS9? Den har ju en formgivning som sätter tyskarna på plats. Någon som vet om den finns kvar i pipeline och när den kan väntas. Raphael?
Ganska stilig. Intressant design rakt igenom och väldigt tydliga citroendrag i det moderna. Men vem köper denna mer än den franska överklassen?
Jag har sett EN C6 här i Stockholm, och jag tyckte inte den var speciellt lyxig.
Deformerad bak också.
Fransoserna ska gå på bordell, dricka rödvin och äta sniglar, inte bygga bilar.
Det är just det som är det märkliga. Inte ens franska överklassen tycks ha tagit den till sitt hjärta. Den kanske var så sansad och smakfull att den blev för anonym? Un flop formidable! En 12-cyl lättmetallmotor som i gamla Citroën SM hade kanske livat upp?
För snabb på tangenterna igen. DS9 är avsedd för Citroëns största marknad, Kina och kommer i så fall att produceras där. Kanske kommer de att ta in några till Europa?
http://www.automoblog.net/2012/03/22/2013-citroen-ds9-concept-caught-undisguised-in-france/
C6 är en fantastisk bil.
Men, vem är väl jag att ha en åsikt, en gammal citronist som gillat Citroën ända sedan B7 kom ut 1934.
C6 var ju "the upper crust" för Citroën, men ganska naturligt passar den inte så bra i Sverige, långt från den trygga svenska yllekoftestandarden.
Men det är faktiskt en alldeles underbart bekväm bil.
Och Hackenbush, du behöver inte vara ledsen över den hemska svarta inredningen som ViB letat fram.
Kolla den här istället;
http://www.citroen.se/citroen-c6/#/citroen-c6/interior/
Saabnisse, den inredningen var verkligen snygg och lyxig. Passar bättre till bilen än den inredningen som visas i denna artikeln.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.