Citroën väljer att haka på samma trend som flera andra bilmärken gjort på sistone, nämligen att ”platta till” logotypen och ta bort eventuella skuggor och tredimensionella effekter.
Tanken är att märket ska ge ett enklare och mer transparent intryck, och Citroën tror att den nya logotypen kan bli en ”rivstart” för märkets satsning på elbilar.
Citroëns klassiska logotyp med dubbla chevroner blir kvar, men de omges nu av en oval ram och den tredimensionella effekten är alltså borta.
Loggan blir grå men Citroën ska använda en blå och röd färg på vissa detaljer.
– När vi ger oss ut på vad som förmodligen blir det mest spännande kapitlet i vår 103-åriga historia är det rätt tid för Citroën att införa ett modernt och samtida utseende, säger Citroënchefen Vincent Cobée.
Den nya logotypen är märkets tionde i ordningen och ska finnas på alla Citroënmodeller under mitten av 2023.
Kommentarer till artikeln (8)
- 29 september 2022 Eller så stiger man i…
- 28 september 2022 Kanske Citroën Korpral blir…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.