Det dyker upp allt fler eldrivna alternativ i transportbilsvärlden – och tur är det, för dagens modeller kan i vissa fall ha en fordonsskatt på 15 000 kronor om året eftersom de ofta har hög förbrukning och dieselmotorer.
Det är en kostnad som många företagare vill undvika.
Citroën och Peugeot säljer redan eldrivna versioner av transportbilarna Jumpy och Expert. Nu kommer även samarbetspartnern Toyota med en eldriven version av transportbilen Proace, som bygger på samma teknik under skalet.
Toyota Proace Electric kommer med två olika batteripaket (placerat under golvet) på 50 eller 75 kWh som ger en räckvidd enligt WLTP-körcykeln på 23 eller 33 mil. Modellen kommer även i personbilsutförande med upp till nio sittplatser.
Bilen har en maxlast på 1 000 kilo vilket kan utökas till 1 275 kilo i versionen med 50 kWh-batteri. Högsta tillåtna släpvikt är 1 000 kilo. Elmotorn är på 136 hk och 260 Nm. Toppfarten begränsas till 130 km/tim.
Toyota Proace Electric kan även snabbladdas med 100 kW och att snabbladda till 80 procent tar mellan 30 och 45 minuter beroende på batteristorlek. Den inbyggda laddaren klarar 7,4 kW eller 11 kW med en laddbox.
Priserna är inte officiella, men syskonbilen Peugeot e-Expert kostar från 359 900 kr exklusive moms i den billigaste versionen.
Dieselversionen av Toyota Proace har en fordonsskatt på mellan 9 200 och 12 800 kr per år under de första tre åren. Det innebär att fordonsskatten totalt ligger på 27 600–38 400 kr under de första tre åren.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Badge-engineering...
Fint med el-alternativ!
Frågan är när den kommer på Toyotas webbsida. Problemet är bara att de måste bygga om den med "elbil" som alternativ. Samt kanske ta bort en och annan text där de sågar elbilar och hyllar fossildrivna och icke-laddbara hybrider.
Lexus har ju fått upp elbilen på webbsidan även om de har en hel del att ändra på innan det blir tydligt att de inte bara har utsläppsmonster hos Lexus/Toyota... :P
Ja, precis @Roadkill, varför en elbil när man redan uppfunnit perpetuum mobile?
Kanske för att det är en Peugeot och evighetsmaskinernas hemlighet inte kan anförtros fransmän?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.