
Citroëns mellanklassmodell C5 har gått i graven och ersatts av suven C5 Aircross. På tisdagen presenterades en ny upplaga av modellen.
Den nya generationen kommer med antingen bensinmotor, hybriddrift eller som elbil. Tekniken under skalet delas med koncernsyskonet Opel Grandland.
Citroën fokuserar på ”välmående” och komfort med nya C5 Aircross. Den gashydrauliska fjädringen är borta men i stället finns en enklare variant som också ska ge bra rullkomfort.
Utöver det har modellen mjuka fåtöljer med justerbara sidostöd som anpassar sig efter kroppsformen och som kan justeras på tio sätt. I baksätet kan ryggstödet lutas elva grader för en skönare sittställning.


Flera olika drivlinor
Instegsmodellen är en mildhybrid med en 1,2-liters trecylindrig bensinmotor med turbo och ett 48-voltssystem. En sexstegad dubbelkopplingslåda är standard.
Utöver det kommer Citroën C5 Aircross också som laddhybrid med en 1,6-liters bensinmotor med turbo och ett 21 kWh-batteri som ger en elräckvidd på omkring 8,6 mil, samt som elbil kallad ë-C5 Aircross.
Elbilen lanseras med två olika batteripaket: 73 eller 97 kWh. Bilen klarar snabbladdning på upp till 160 kW och räckvidden hamnar på mellan 52 och 68 mil beroende på batteri. Ombordladdaren är på 11 kW och bilen kan även dela med sig av strömmen till andra prylar (så kallad V2L-teknik).
Den svenska lanseringen sker till sommaren. Priserna är inte klara.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.