I framtiden har Citroën uteslutit nyproduktion av småbilar och andra nischmodeller. Biltillverkaren kommer enbart fokusera på ”lagom” stora modeller, rapporterar brittiska Autocar.
Citroën kommer med andra ord fokusera på B- och C-segmentet och det betyder modeller mellan Citroen C3 och C5 Aircross. På grund av lönsamhetsproblem har den franska biltillverkaren exempelvis inga planer på att ersätta småbilen Citroën C1.
– Kunderna förväntar sig att betala mindre jämfört med en bil i B-segmentet, men för oss är produktionskostnaderna desamma, säger Thierry Koskas, vd för Citroën.
För att hålla ned produktionskostnaderna i framtiden kommer de använda sig av Smart Car-plattformen som introducerades i samband med nya generationen av Citroën C3. Plattformen erbjuder renodlade förbrännings-, hybrid- och helelektriska drivlinor.
Även framtiden för Citroën C5 X ser mörk ut.
– C5 X (reds anm.) presterar bra men är i ett segment som är obefintligt. Citroën behöver vara i B- och C- segmentet eftersom de är hjärtat i varumärket, säger säger Thierry Koskas.
Några framtida halvkombis eller suvar är heller inte på tapeten, men Citroën är ändå öppna för att testa ny, experimentell design som i dagsläget inte existerar.
På sikt kommer Citroën erbjuda färre men högkvalitativa modeller som ska tilltala kunderna. 2030 förväntas Citroën bli en helelektrisk biltillverkare, men kommer trots det även i framtiden fortsätta tillverka hybridmodeller och bilar med förbränningsmotorer.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 2024-06-09 22:23 Sportig halvkombi tidigt?…
- 2024-06-09 20:06 Raphael, enligt den…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.