Det är två år sedan Citroën skrotade C4-modellen, märkets utmanare till Volkswagen Golf. Den ersattes av ”semisuven” C4 Cactus, men snart är det dags för en helt ny generation C4.
Även om Citroën gjort sig av med märkets klassiska gashudrauliska fjädring är det fortfarande fullt fokus på komforten.
Under skalet baserades den tidigare C4-modellen på Peugeot- och Citroën-koncernens så kallade EMP-plattform som också ligger till grund för Peugeot 308. Men nykomlingen baseras istället på den nya CMP-plattformen som även delas med nya koncernkollegan Opel och som ligger till grund för Peugeot 208 och Opel Corsa.
Fördelen är att den nya plattformen även har stöd för laddhybrid- och elbilsversioner. Vi kan förvänta oss flera mildhybridmodeller, åtminstone en laddhybrid samt en elbil som eventuellt får ett 50 kWh stort batteri och omkring 30 mils räckvidd.
Förmodligen kommer utseendet inte hamna så långt från konceptbilen Cxperience (bilden ovan) som Citroën visade upp 2016. Det innebär kort överhäng och sluttande taklinje som på en coupé.
En kul nyhet är att Citroën C4 kanske inte alls ska heta så. Eventuellt kan Citroën väcka liv i det klassiska modellnamnet GS – den nyskapande och futuristiska modellen som lanserades 1970 och såldes ända till 1986.
Det är en modell som hamnat oförtjänt i skuggan av Citroën DS från 1950-talet, skrev Vi Bilägares Calle Carlquist alldeles nyligen:
”Den blev Årets Bil i Europa, en välsignelse eller förbannelse, och parade den berömda gashydrauliska fjädringen med ett kompakt, futuristiskt yttre som fortfarande är modernt”, skrev han.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det har länge varit officiellt från Citroën att de har utgått från klassikern GS för att hämta inspiration till nya C4, men att återuppväcka namnet är bara ett rykte. Bilen är planerad att visas till hösten. Om det verkligen blir så eller inte, det beror på coronautbrottet. Vi får vänta och se.
Det ser ju ut att vara en riktig golfdräpare på bilden. :)
"Förmodligen kommer utseendet inte hamna så långt från konceptbilen Cxperience"
Nej så kommer den inte alls att se ut och någon Golfutmanare är det knappast med den karossen den får.
Den gjorde ju precis stor skandal på en bensinstation där en del av camouflaget saknades så hur den ser ut går att gissa rätt bra och storleken är också avslöjad då den var tätt parkerad bredvid en Grandland.
Taklinjen GS, möjligt men eftersom det är en "SUV liknade" "Crossover" påminner den snarare betydligt mer om de stora och (relativt klumpiga) coupe suvarna från Mercedes och BMW.
Oavsett vad man tycker om Golf så har jag svårt att se att en ny ”C4” ska kunna sälja bättre.
Nja blir nog ingen hit. Citroën har aldrig varit bra på design.
Nja blir nog ingen hit. Citroën har aldrig varit bra på design.
Det blir säkert en hit eftersom Citroën alltid varit bra och framstående på design, till skillnad från t ex Tesla.
Vi vet inte den slutliga designen i detalj än eftersom det bara finns mer eller mindre maskerade versioner, men visst kan man ana GS influenser i huvudlinjen och det finns fönster även på C stolpen. Det är välkommet.
Det är ingen hemlighet att Citroën fortsätter på crossover-temat från Cactus, med högre markfrigång, men i ett större utförande. Cactus växer alltså.
Vi får se när den lanseras. Paris-salongen är ju avblåst pga corona.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.