Under sportlovet är det inte ovanligt med långa köer vid landets snabbladdare. Det gäller även under storhelger som jul och nyår, något som togs upp i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.
Att bygga fler snabbladdare på mindre orter är inte alltid en lösning som fungerar – köerna kanske blir kortare, men under resten av året kan laddarna till stor del stå oanvända och bli en förlustaffär för företaget som driver dem.
En lösning som flera biltillverkare använt sig av de senaste åren är mobila snabbladdare som sätts upp tillfälligt. Det är en idé som testats av bland andra Audi, Porsche och Polestar.
Nu hakar även mackkedjan Circle K på samma trend. Först ut blir mobila laddstationer i Ljusdal och Mora som båda sätts upp lagom till påsklovet. Laddarna har i nuläget plats för fyra bilar samtidigt och en total kapacitet på 300 kW.
– Tanken med dessa mobila enheter är att de ska kunna flyttas runt. Det kan handla om säsongslägen, lägen vi vill testa eller lägen vi ser en stor potential på men som det tar lång tid att få en nätanslutning till, säger Jenni Alterling, chef för e-mobilitet på Circle K.
Att ladda i Circle K:s mobila elbilsladdare kostar lika mycket som i de fast installerade laddarna, det vill säga 6,69 kr/kWh för den som använder Circle K:s app och 7,69 kr/kWh för övriga. Det går även att ladda med RFID-bricka, engångsbetalning via en webbsajt och företagskort.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 20 mars 2023 Den här lösningen är riktigt…
- 20 mars 2023 Intressant är dock att det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.