Porsche Taycan är en av elbilarna som kan laddas snabbast med rätt typ av laddare, och förarna uppmanas också att köra på bana för att få ut så mycket som möjligt av den snabba elbilen.
Men vid racingbanor finns sällan någon bra infrastruktur för att ladda upp elbilar.
”Organisatörerna av dessa evenemang ställs ofta inför en tuff utmaning. När många Taycan behöver laddas med högsta effekt samtidigt är den lokala infrastrukturen sällan tillräcklig”, skriver Porsche i ett pressmeddelande.
Därför har Porsche testat en mobil snabbladdare i form av en långtradare som kan flyttas runt dit laddbehovet är störst.
Den mobila snabbladdaren har en maximal effekt på 3,2 megawatt vilket ska räcka för tio Taycan samtidigt. Långtradarens batteri har en kapacitet på 2,1 megawattimmar och det ska räcka till 30 bilar.
Det stora batteriet i långtradaren laddas i sig upp med förnybar el. Men själva lastbilen är inte eldriven.
– Vi har använt lastbilarna på flera event över hela Europa och genomfört drygt 5 000 laddningar, några under extrema temperaturer på upp till 40 minusgrader, säger Ragnar Schulte, chef för experimentell marknadsföring på Porsche.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och långtradaren går på diesel.
Varför påminns jag om ett so som matar griskultingar?
Ouch, vad läckert. En elkraftingenjörs dröm. :-)
Så där skall jag köpa när jag får råd... och en eldriven Scania som drar :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.