Chrysler och den amerikanska rymdstyrelsen NASA inleder nu ett samarbete för att dela teknik.
När det gäller ny teknik inom bilindustrin figurerar Chrysler i bakgrunden.
Hamnat på efterkälken
Den Detroitbaserade tillverkaren har ingen elbil eller hybrid i modellprogrammet.
Dessutom går försäljningen trögt.
På hemmaplan har huvudkonkurrenterna Ford och GM kört om och är nu långt förbi.
I Sverige var marknadsandelen under mars endast 0,58 procent.
Endast 345 bilar från Chrysler och systermärkena Dodge och Jeep har hittills sålts i år.
Teknik från NASA
Nu presenterar Chrysler och den amerikanska rymdstyrelsen NASA ett treårigt samarbete.
Genom en ny allians kommer Chrysler att få ta del av avancerad teknik inom flera områden.
- Det innebär stora möjligheter att dela kunskap inom områden där både Chrysler och Nasa har intressen, säger Scott Kunselman, vice vd för Chrysler.
Samarbetet gäller materialteknik, robotteknik, radar och batterisystem.
- Det vi lär oss från samarbetet med NASA kommer vi använda för att vidareutveckla våra bilar, säger Scott Kunselman.
En allians i raden
På en allt tuffare bilmarknad är sannolikt fler samarbeten att vänta eftersom det innebär större volymer och delade utvecklingskostnader.
Så sent som förra veckan meddelade Renault, Nissan och Daimler att företagen inleder ett strategiskt samarbete.
Samarbetat tidigare
Chrysler och NASA har tidigare arbetat tillsammans.
I Mercuryprogrammet, som var Nasas första lyckade bemannade rymdprogram, var Chrysler med och tog fram rymdraketer.
Chrysler var också inbladat i Apolloprogrammet som 1969 landsatte den första människan på månen.
Diskutera: Kommer samarbetet att gynna Chrysler? Är stora allianser framtiden för biltillverkare?
Hamnat på efterkälken
Den Detroitbaserade tillverkaren har ingen elbil eller hybrid i modellprogrammet.
Dessutom går försäljningen trögt.
På hemmaplan har huvudkonkurrenterna Ford och GM kört om och är nu långt förbi.
I Sverige var marknadsandelen under mars endast 0,58 procent.
Endast 345 bilar från Chrysler och systermärkena Dodge och Jeep har hittills sålts i år.
Teknik från NASA
Nu presenterar Chrysler och den amerikanska rymdstyrelsen NASA ett treårigt samarbete.
Genom en ny allians kommer Chrysler att få ta del av avancerad teknik inom flera områden.
- Det innebär stora möjligheter att dela kunskap inom områden där både Chrysler och Nasa har intressen, säger Scott Kunselman, vice vd för Chrysler.
Samarbetet gäller materialteknik, robotteknik, radar och batterisystem.
- Det vi lär oss från samarbetet med NASA kommer vi använda för att vidareutveckla våra bilar, säger Scott Kunselman.
En allians i raden
På en allt tuffare bilmarknad är sannolikt fler samarbeten att vänta eftersom det innebär större volymer och delade utvecklingskostnader.
Så sent som förra veckan meddelade Renault, Nissan och Daimler att företagen inleder ett strategiskt samarbete.
Samarbetat tidigare
Chrysler och NASA har tidigare arbetat tillsammans.
I Mercuryprogrammet, som var Nasas första lyckade bemannade rymdprogram, var Chrysler med och tog fram rymdraketer.
Chrysler var också inbladat i Apolloprogrammet som 1969 landsatte den första människan på månen.
Diskutera: Kommer samarbetet att gynna Chrysler? Är stora allianser framtiden för biltillverkare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaha, så det är därför rymdraketerna kraschar, tänkte väl det.
Tyvärr har ju Renault redan lagt beslag på modellnamnet Espace...
Hoppas de kommer upp i rymden och sedan stannar där.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.