Nästa artikel
Christian von Koenigsegg bygger nytt drömgarage – här är modellerna som ska ingå
Nyheter

Christian von Koenigsegg bygger nytt drömgarage – här är modellerna som ska ingå

Publicerad 25 maj 2020
Den svenska superbilsuppstickaren kör två Teslor och har redan köpt två sportbilar till sitt nya fembilsgarage.

Den svenska superbilstillverkaren Koenigsegg har haft fullt upp trots brinnande coronakris. 

På det som skulle ha blivit bilsalongen i Genève visades de två senaste modellerna upp, Jesko Absolut med toppfart på ”långt över 500 km/tim” och den nya ”mega-GT-modelen” Gemera med plats för fyra.

I en intervju med en medlem på bilforumsajten Drivetribe bjuder grundaren Christian von Koenigsegg nu på några nya detaljer om Gemera som nu ska testas inför produktionsstarten. 

Koenigsegg planerar 15 testbilar plus krocktestbilar och utvecklingsbudgeten ligger på knappt 1,6 miljarder kronor. Modellen ska börja byggas 2022 i en nybyggd del av Ängelholmsfabriken.

Kan bli rekordår

När det gäller coronakrisen har den påverkat även Koenigsegg, men produktionen är igång även om den går i något långsammare takt än normalt. 

– Vi tror fortfarande 2020 kommer bli vårt största produktionsår någonsin med nästan 30 producerade bilar. Men det är för tidigt att säga eftersom vi är beroende av att resten av världen, säger Christian von Koenigsegg.

Även om han förstås kör märkets egna modeller roterar han mellan två Tesla som vardagsbilar: en Model 3 och en Model S. 

– När det kommer till min privata bilsamling är den ganska gles. Anledningen är att alla pengar jag tjänade under de första 15 åren med Koenigsegg gick tillbaka till verksamheten för att vi skulle kunna växa så snabbt och stabilt som möjligt.

Garaget blev musikstudio

Det hjälpte inte heller att husets enda garage upptogs av sonens musikstudio, skämtar Christian von Koenigsegg. Men nu bygger han ut med ett fembilsgarage och första modellen i Christians egna bilsamling blir den första sportbilen han köpte som 19-åring – en Mazda MX-5.

– Och nyligen snubblade jag över en av de sista Lotus Esprit som någonsin byggdes, på nätet. Eftersom Esprit var en av mina drömbilar som barn köpte jag den, säger Christian von Koenigsegg och lägger till att han fortfarande är på jakt efter fler drömbilar från förr.

– Det är väldigt få moderna bilar som inspirerar mig, men jag behåller två platser för Koenigseggbilar. Jag siktar på en tidig Koenigsegg med manuell låda och en Regera. Gemeran kommer få parkeras utomhus!, säger Christian i intervjun.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-25 12:07
Jarl Karlsson

Gemera borde bli lite svårsålda nu...

#2 • Uppdaterat: 2020-05-25 12:58
Svenne60

Jan Karlsson; Varför det? Dels är Gemera lika CO2 neutral som en elbil om man använder rätt bränsle och för det andra så påverkar inte div. ekonomiska kriser som t.ex. Coronapandemin mm. den tilltänkta köparkategorins möjligheter att betala 20-30 miljoner för en bil.

#3 • Uppdaterat: 2020-05-25 15:05
L. Mäkinen

Även de med välfylld plånbok har anledning att vara försiktiga nu. Det är många företag som vänt vinst till förlust raskt och det är ofta extravaganserna som sparas in på snabbast.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-25 16:05
johnkommentar

Nej, de superrika har alltid pengar. Kanske ännu mer idag, klyftorna ökar. Ingen fara för ägget.

#5 • Uppdaterat: 2020-05-25 19:10
Ernie von Wettet

Klyftorna ökar främst och mest p g a importen!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.