Chevrolet presenterar en kombivariant av Cruze, som sålts i över en miljon exemplar världen över. Den kommer att komplettera sedanen och halvkombin i modellprogrammet. Bilens fullständiga namn är Chevrolet Cruze Station Wagon och den kommer att presenteras på bilsalongen i Genève i början av mars.
Cruze Station Wagon kommer att finnas med Chevrolets nuvarande 1,6- och 1,8-litersbensinare. Utöver detta släppas tre helt nya motorer som kommer att finnas tillgängliga för alla Cruze. Det rör sig om en 1,4-liters bensinmotor med turbo samt en 1,7-litesdiesel och en 2,0-litersdiesel. De tre nya motorerna utrustas alla med stopp/start-system.
Nytt infotainmentsystem
Chevrolet Cruze Station Wagon får uppdaterad design både invändigt och utvändigt, samtidigt som den får, MyLink, ett helt nytt infotainmentsystem. MyLink gör det möjligt att ansluta en smartphone till bilen och därmed komma åt allt innehåll, från spellistor till GPS-appar, via bilens pekskärm.
Chevrolet Cruze Station Wagon blir 4 675 millimeter lång och har ett lastutrymme på 500 liter upp till fönsterkanterna. Det går dock att nå upp till 1 500 liter om man fyller bilen upp till taket med nedfällda baksäten.
När bilen kommer att lanseras är fortfarande osagt.
Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Cruze som kombi?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, den ser varken sämre eller bättre ut än snittet.
Kort sagt: som snittet, lite rund med stora bakljus, pyttesmå bakre sidorutor som är så modernt nu. (9-3, A4. V60, Camry, m.fl.....)
Vart tog det där med "god runtomsikt" vägen...?
Tycker den är ganska så lik Ford Mondeo och kanske lite i40 också...
I denna vinkelen ser den faktiskt snygg ut. Hoppas att den också kommer med gas och etanolmotor, flexifuel.
Tror tyvärr inte att bilen är så rymlig som siffrorna antyder och i värsta fall är den direkt "olämplig" som kombi,d.v.s låg takhöjd,trångt mellan hjulhus och starkt lutande baklucka som kraftigt reducerar användbarheten. ( Se t.e.x i40 )
I övrigt tycker jag bilen är snygg och i kombination med ett lågt pris och bra garantier så skulle jag nog få omvärdera mina tankar om "Jänkarna".
Får se om Chevrolet får samma framgångar här som i "övriga världen".
"Jänkarna"???
"Saabnisse": Jo jag vet att detta är en Opel med Chevrolet märke på och därav "tassarna" över Jänkarna.
Är det inte snarare en Daewoo med lite ditplockade Opelprylar?
Ja, det där med kraftigt lutande bakrutor kan ju bli riktigt dumt, se t.ex. på 407 combi där skuffen är ett skämt. Kort och rund i baken, och lutande ruta. På gränsen till halvkombi.
Sedan går ju luckan upp i taket, vilket gör att hålet ser större ut än vad det de facto är. Vilket man upptäcker när man lastar och försöker stänga luckan.
Hur tänkte de där?
Vi var nog många som skrattade åt dom små chevastämplade koreanerna i början, men dom säljer väldigt bra världen över. Jag har slutat skratta. Jag begriper inte hur det lilla landet kan producera allt från Tv till bilar och lastfartyg i såna ofantliga mängder. Världens centrum verkar flytta på sig.
Om 10 år kör jag kanske en koreansk elbil? Vem vet?
Nej ingen Daewoo...
Det är liksom den vanliga Cruzen en Opel Astra Sportstourer med Cheva emblem.
Opel har globalt utvecklingsanvar inom GM av mindre och mellanstora fordonsplattformar...tex. bilar i storlek som Astra, Corsa, Meriva, samt stora delar av Insignia. Bilar i nästa platformsstorlek kommer ofta från GM USA...tex.bilar i Saab 9-5 och Cadillac storlekt. Vissa SUVar har kommit från GM Korea (fd. Daewoo) samt mindre "citybilar".
Mycket av GMs framgångar (och tjänade pengar) i USA ska kan de alltså tacka Opel för, då flera av de nya amerikanska storsäljarna är utvecklade i tyskland av Opel, och tidgare även till viss del av Saab här i Sverige...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.