Nästa artikel
CATL visar nya batterier som imponerar på vintern
Nyheter

CATL visar nya batterier som imponerar på vintern

Publicerad Idag 7:10 (uppdaterad Idag 8:33)
Kommande elbilar får betydligt längre räckvidd och snabbare laddning – särskilt på vintern. Det står klart när CATL visat upp flera batterinyheter.

Den kinesiska batterigiganten CATL har visat flera nyheter på ett event i helgen. Först ut är en ny typ av batteri som kallas “Freevoy Dual Power Battery” och som kan leverera en räckvidd på över 150 mil.

Batteriet delas upp i två delar: en ”huvudzon” som levererar den mesta räckvidden och en ”räckviddsförlängningszon”, som båda använder olika cellmaterial.

Varje del kan anpassas helt för sin uppgift i stället för att, som i konventionella batterier, använda samma cellmaterial för båda ändamålen.

– Den här teknologin representerar ett fundamentalt skifte i hur vi närmar oss räckviddsbegränsningarna i elbilar, säger en talesperson för CATL.

CATL lovar snabbare laddning på vintern med de nyutvecklade batterierna.

1,3 megawatt

Nästa nyhet är ett batteri som kan laddas extremt snabbt. Räckvidden blir 80 mil enligt den kinesiska körcykeln och kan laddas med över 1 300 kW, eller 1,3 megawatt.

I praktiken innebär det 52 mils räckvidd på fem minuter eller 2,5 kilometer per sekund. Omvandlat till den europeiska WLTP-körcykeln blir siffran något lägre.

Snabbladdningen ska gå undan även på vintern, lovar CATL. I tio minusgrader ska det kunna laddas från 5 till 80 procent på 15 minuter. Utmaningen blir att hitta en snabbladdare med tillräckligt hög effekt.

”Utmaningen blir att hitta en snabbladdare med tillräckligt hög effekt”

Sist ut är beskedet att CATL ska börja serietillverka så kallade natriumjonbatterier, eller saltbatterier, i december 2025. De ska erbjudas i både hybridbilar och elbilar.

Energitätheten på 175 Wh/kg blir branschens högsta, enligt CATL, och batteriet ska klara 10 000 laddcykler. Största fördelen ska annars vara att saltbatteriet kan behålla 93 procent av sin kapacitet i 30 minusgrader, och att snabbladda 30–80 procent ska gå på en halvtimme i lika låg temperatur.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • Idag 12:22 Har, först så behöver…
  • Idag 11:03 Avbytarbänken skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.