Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig utanför Barcelona i Spanien där han provar den ansiktslyfta versionen av Mercedes E-klass.
– När Mercedes uppdaterar sina bilar brukar det ofta inte röra sig om några särskilt stora förändringar, men då det gäller den här bilen har det faktiskt hänt en hel del, med Mercedesmått mätt, säger Calle Carlquist.
Vad är det då som har gjorts?
– Man har gjort om karossen, och både front såväl som bakparti har fått en uppfräschning. Sen så har bilen fått en uppdaterad säkerhets- och komfortsteknik. Det rör sig om teknik som också kommer att komma på nästa Mercedes S-klass i höst. Med uppdaterade E-klass har kunden också ännu fler valmöjligheter än tidigare när det gäller utrustning.
Hur känns bilen?
– Som en E-klass varit hittills, den känns stor, fin och bekväm med skön fjädringskomfort. Jag har hittills kört modellen E250 som har en ny bensinmotor på två liter och 211 hästkrafter med turbo. Den har en rätt speciell insprutning som jag kommer att berätta mer om i tidningen. Jag ska också köra en variant med en starkare bensinmotor och någon diesel tänkte jag också hinna med.
– En spännande detalj med bilen är dess LED-strålkastare. När det är mörkt ute kan man åka med helljuset konstant påslaget. Vid möte eller när man hinner ifatt en bil så skärmar bilen automatiskt av ljuset och lyser runt bilarna i stället för att blända dem. Den slår alltså inte om till halvljus utan helljuset anpassas för att inte lysa direkt på de andra bilarna.
Mercedes E-klass börjar säljas omgående. Modellen E250 kostar från 399 900 kr (kombi 419 900 kr) och den billigaste versionen, E200, med 184-hästars bensinmotor kostar 359 900 kr (kombi 379 900 kr).
Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Mercedes E-klass?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mötte f.ö. en maskerad E-klass sedan för en vecka sedan i Dalsland. Såg rätt mäktig ut... Men stjärnan sitter på fel ställe.
379 900 är ju ett otroligt bra pris med tanke på allt som ingår.
Det där helljuset pratade jag om redan för några år sedan - ett helljus som är på hela tiden! Ska bli intressant att få prova det i verkligheten.
Fin bil. Att den har bra fjädringskomfort är viktigt. Det är ett måste på en Mercedes. Själv föredrar jag fronten med den klassiska grillen med stjärnan på huven, som man får om man tar en i grundutförande eller Elegance-modellen. Kul att få höra lite om bensinfyran. Det är alltid dieslarna eller möjligtvis bensinsexorna som testas vanligast.
Lite svårt har jag bara för att backkamera går på 35.100 kr, till E-klass. Just för att man måste ta stora navigatorn också. Så är det inte på B-klassen. Där räcker det med att bara köpa kameran för 3.400 kr.
Jag tycker nog att fronten är lite väl Asiatisk. I synnerhet på en Mersa.
För stora hål i fronten för att vara snyggt.
379.900 kr är mycket pengar.
Har svårt att se det som prisvärt.
Som vanligt från Mercedes - jättesnygg!
Irvor, "utrusta upp" en V70 till samma nivå och prisskillnaden blir i sammanhanget försumbar - och då har du ändå inte fått något av allt det premium som Mercedesen ger. Inredningen är ett mästerverk i fråga om ihoppassning och utformning av detaljer. För att inte tala om de oslagbara utrymmena, den enastående komforten OCH utrustningslistor som ger köparen möjligheten att skräddarsy sin bil in i minsta detalj.
Skall man ge ungefär samma peng för en V70 som för en E-klass så är det väldigt lätt att välja vilken bil man köper eller?...ja du har rätt, det blir en E-klass då.
Med utrustningslistor att skräddarsy sin E-klass blir det också ännu dyrare. Om inredningen är ett mästerverk så kommer värdeminskningen också att bli det, särskilt i kronor räknat.
Och vart handlar Mercedes-kunden mat då ?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.