Citroën C5 Aircross.
Laddbara versionen blir med sina 300 hästkrafter Citroëns motorstarkaste bil hittills.
Var fjärde bil som säljs i världen är en suv. Så motiverar Citroën sitt nya högbygge C5 Aircross. Den 4,5 meter långa bilen har ett bagageutrymme på 482 liter och är utrustad med Progressive Hydraulic Cushion, biltillverkarens fortsättning på sin klassiska fjädringsteknik.
I förarmiljön finns en 12,3-tums skärm med digitala instrument och även en 8-tums pekskärm som kan spegla Apple Carplay från mobilen, vilken kan laddas trådlöst. Bland säkerhetsutrustningen nämns autobroms, filvarningssystem och adaptiv farthållare med stoppfunktion.
Bilen blir också tillverkarens första laddhybrid. Förutom bensinmotorer på 165 till 200 hästkrafter, kopplade till automatlåda, kommer alltså en laddbar version. Förutom en 200 hästkrafter stark förbränningsmotor adderar elmotorer på fram- och bakaxel styrka och elektronisk fyrhjulsdrift. Total effekt blir 300 hästkrafter, den motorstarkaste bilen hittills från Citroën. Körs bilen enbart på el blir räckvidden 6 mil.
C5 Aircross börjar säljas i Kina i oktober. Den når Europa under andra halvåret 2018.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C5 Aircross?
I förarmiljön finns en 12,3-tums skärm med digitala instrument och även en 8-tums pekskärm som kan spegla Apple Carplay från mobilen, vilken kan laddas trådlöst. Bland säkerhetsutrustningen nämns autobroms, filvarningssystem och adaptiv farthållare med stoppfunktion.
Bilen blir också tillverkarens första laddhybrid. Förutom bensinmotorer på 165 till 200 hästkrafter, kopplade till automatlåda, kommer alltså en laddbar version. Förutom en 200 hästkrafter stark förbränningsmotor adderar elmotorer på fram- och bakaxel styrka och elektronisk fyrhjulsdrift. Total effekt blir 300 hästkrafter, den motorstarkaste bilen hittills från Citroën. Körs bilen enbart på el blir räckvidden 6 mil.
C5 Aircross börjar säljas i Kina i oktober. Den når Europa under andra halvåret 2018.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C5 Aircross?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul att luftfjädringen är tillbaka hos Citroen.
C5 Lufttvärs, ett högbygge med 300 hk, som gjord för att slå runt med.
Hoppas dom lyckats men tror inte den fungerar lika bra som den "äkta" Citroën fjädringen. Motorjournalister kommer att "hata" bilen för att den inte känns sportig?
Citroen Aircross är ju systerbil till nya Opel Crossland X, men här har man ökat längden med 3 dm, och fläskat på med en herrejösses stor motor. Det nya fjädringssystemet lär också bidra till att Aircross inte konkurrerar i pris med PSA-koncernens nya märke Opel.
Det är C3 Aircross som är systerbil med Opel Crossland X. C5 Aircross är systerbil med Opel Grandland X och Peugeot 3008. Citroën kommer lägga sig under Opel och Peugeot i pris. Det nya fjädringssystemet består av stålfjädring i kombination med en ny typ av stötdämpare med hydrauliska "kuddar" som ger en "flygande matta känsla" fast tyvärr utan höjdreglering. Systemet är kostnadseffektivt och kommer till hela Citroëns modellprogram.
Trist modell! Som väldigt nöjd ägare av C5 (diesel), så verkar inte C5 Aircross ett dugg utvecklad med fransk "touch" och design.. Alldeles för små hjulhus (o hjul) till den feta karossformen. Påminner mest om en fyrkantig box utvändigt med trista bakljus. Invändigt tråkigt raka linjer - precis som vilken bil som helst, tycker jag... Hybrider är ju snart ute, så varför göra ytterligare en?
I mångt och mycket så är denna en förstorad Cactus. När Cactus lanserases så gjordes det tydligt att det var inledningen på Citroëns nya formspråk och formerna kunde både förminskas och förstoras. Nya C3, C3 Aircross och C5 Aircross är alla barn till Cactus. Jag uppskattar att Citroën har sin egen designkaraktär med sin unika front, airbumps, färgskala, rena och raka linjer med accentuerande attribut (markerade hjulhus, skiplates, det mörktonade C-fönstret som en hommage till första generationen av BX - finns även hos C3 Aircross). En mer ungdomlig design kan man väl säga. Mer lekfull på ett 2CV, Ami och Mehari-vis. Söker man elegant och lyxig design så är DS märket för det. Citroën handlar om en lekfull bruksighet.
Låt gå för att man vill ansluta till den nya stilen, men den här ser exteriört överdesignad ut.
Interiören är betydligt bättre, men den där ombonade, lite lyxiga känslan som finns i nuvarande C5 och Picasso, är den förbehållen DS?
C5 Aircross *är* ombonad, på samma sätt som Cactus och nya C3. Det är en ombonadskänsla hämtad från 70-talet med varma färger och mycket textilier, inte bara på dörrarna utan även textil på instrumentpanelen. Bilderna visar en insida med läderinteriör, det tycker jag inte är lika ombonat som textil. Men med textil blir det mjukt och behagligt att röra vid.
Designen är helt ok, men utan gas hydraulik tror jag de skjuter sig i foten med en så stor bil, då är den nästan samma bil som alla andra. Bilar i denna storleksklassen är vanliga dragbilar just det som gas hydrauliken passade så bra till. Det är ett argument som skapar mervärden för många. Till på köpet fick man höj och sänkbar kaross som även gav mervärden när man använder bilen som dragbil och arbetsredskap. Det får bli en begagnad cittra om jag återfaller.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.