Nu finns chansen att bygga om bilen till trehjuling – med fyra hjul. Så här går det till.
Har du en Fiat 500, Volkswagen Polo, Seat Ibiza eller en Skoda Fabia?
Då kan du ta bilen till tyska firman Ellenator, som håller till i Westendorf väster om München, och få den konverterad till trehjuling.
Eller ja … nästan i varje fall.
Ellenator byter ut bakaxeln mot en ny som har två centralt placerade 14-tumshjul. Spårvidden är bara 45 centimeter.
Sedan programmerar företaget om styrenheten till motorn och stryper effekten till blott 20 hästkrafter.
Eftersom bakhjulen sitter så nära varandra räknas de bara som ett, enligt det europeiska regelverket, och vips har bilen blivit en trehjulig motorcykel (fordonsklass L5e).
Varför all denna ansträngning?
Jo, efter konverteringen är det fritt fram för tyska 16-åringar med A-körkort att ta ut den fyrhjuliga trehjulingen på vägarna.
Där ser Ellenator en liten lucka på marknaden.
Ombyggnaden kostar förstås en slant, 5 000 euro för att vara exakt. Det blir i runda slängar 48 000 kronor.
Som hittat?
Hur den konverterade bilen förhåller sig till svenska trafik- och körkortsregler är oklart i skrivande stund.
Diskutera: Är det kanske dags att konvertera till trehjuling?
Då kan du ta bilen till tyska firman Ellenator, som håller till i Westendorf väster om München, och få den konverterad till trehjuling.
Eller ja … nästan i varje fall.
Ellenator byter ut bakaxeln mot en ny som har två centralt placerade 14-tumshjul. Spårvidden är bara 45 centimeter.
Sedan programmerar företaget om styrenheten till motorn och stryper effekten till blott 20 hästkrafter.
Eftersom bakhjulen sitter så nära varandra räknas de bara som ett, enligt det europeiska regelverket, och vips har bilen blivit en trehjulig motorcykel (fordonsklass L5e).
Varför all denna ansträngning?
Jo, efter konverteringen är det fritt fram för tyska 16-åringar med A-körkort att ta ut den fyrhjuliga trehjulingen på vägarna.
Där ser Ellenator en liten lucka på marknaden.
Ombyggnaden kostar förstås en slant, 5 000 euro för att vara exakt. Det blir i runda slängar 48 000 kronor.
Som hittat?
Hur den konverterade bilen förhåller sig till svenska trafik- och körkortsregler är oklart i skrivande stund.
Diskutera: Är det kanske dags att konvertera till trehjuling?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur var det där med helfordonsgodkännande? Att byta till avvikande däckdimension är inte tillåtet men att flytta in båda hjulen mitt under bilen är helt i sin ordning?
Det finns väl inte längre?
Det är ju ingen bil längre, utan en "motorcykel"
Oavsett, så ser den jäkligt roligt ut! LOL
Va skoj att få punka bak på den och hur kommer man åt hjulbultarna bak, ett så kallat dumbygge.
Detta är nog ett bättre alternativ än rappliga mopedbilar och sunkiga A-traktorer för ungdomar på landsbygden.
"Fin" kärra med förmodat dåliga vägegenskaper i händerna på förare som förmodligen inte klarar bilkörkortet. Så den går bort !
Med tanke på hur dyra mopedbilarna är så kanske detta är något som kommer sälja.
Frågan är hur viktfördelning och sådan påverkar en fullastad bil, eller det kanske finns några restriktioner för mopedbilar när det gäller sånt.
Betydligt bättre en en Microcar. Den här är iaf krocktestad i grunden. Hade ju hellre satt min ungdom i en sån här en en Microcar.
Som alltid när det gäller Epa och diverse andra lag vrängande alternativ så går jag igång.
Förbjud eländet! Det finns en anledning till att körkorts åldern är satt som den är och det finns ofta en tung anledning bakom att en del har blivit av med eller inte har körkort! Körkortslösa ska inte köra bil i trafiken och så en sak till att jag noterar att dessa micro bilar i regel körs i långt över 45 kmh. och då tänker jag en imbecill av något slag, eller sjukdom som hindrar körkort och där ligger de i 80 knyck med den där trampbilen...det är mycket mycket märkligt att en del erbjuds sådana kryphål jag för min del skulle ta bussen före att köra en sådan där livsfarlig tingest i trafik.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.