Kinas bilindustri måste samarbeta – och tillsammans ”krossa de gamla legenderna”. Det var budskapet när landets största bilmärke BYD i förra veckan hyllade Kinas framväxt som en superkraft inom den globala bilindustrin. Det rapporterar Reuters.
Det var i onsdags som BYD arrangerade ett event för att fira en produktionsmässig milstolpe för företaget. Men man satte också av tid för att sprida ett större budskap.
– Tiden är inne för de kinesiska märkena, sa BYD:s grundare och styrelseordförande Wang Chuanfu, framför en bild som visade logotyperna över landets största bilmärken.
I en knappt tre minuter lång video, som senare blev viral i kinesiska sociala medier, uppmärksammades hur långt Kinas bilindustri har kommit sedan landets första biltillverkare FAW grundades för 70 år sedan.
Videon visar historiska bilder, vackra naturvyer och bilar som lastas för export. "Våra berättelser skiljer sig från varandra men har samma riktning", säger en berättarröst, med hänvisning till de internationella marknaderna. ”Det finns ingen skillnad mellan ’du’ och ’jag’”. fortsätter den.
Filmen avslutas med en uppmaning till Kinas biltillverkare att ”krossa de gamla legenderna och skapa nya varumärken i världsklass”, allt under parollen "Kinesiska bilar".
Kinas bilindustri har vuxit väldigt snabbt på senare år, mycket på grund av att allt fler köper elbilar. Kina producerar fler elbilar än något annat land i världen, och dominerar till stor del deras långa och komplexa försörjningskedjor.
I maj i år passerade Kina Japan som världens största bilexportör.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 18 augusti 2023 Att Kina satsar på elbilar…
- 17 augusti 2023 För närvarande går det inte…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.