Efter fyra års utvecklingsarbete har den lilla kroatiska biltillverkaren Rimac (uttal: ri-mats) nu presenterat den produktionsfärdiga versionen av sin andra bilmodell för allmänheten. Medan modellen under utvecklingsarbetet kort och gott fick heta C_Two, eller Concept Two, har modellen nu fått sitt riktiga namn – Nevera.
Namnet är ett kroatiskt ord för en ”snabb, oväntad och mäktig medelhavsstorm som flyger fram över det öppna havet vid Kroatiens kust. En nevera är extremt kraftfull och laddad med blixtar”, skriver Rimac.
Namnet passar faktiskt väldigt bra till bilen – de officiella siffrorna är överväldigande. Den produktionsfärdiga bilens fyra elmotorer levererar totalt 1.914 hästkrafter och 2.360 Newtonmeter, vilket gör det här till en av de snabbaste produktionsbilarna någonsin. Rimac menar att den gör 0–100 km/h på 1,97 sekunder, 0–300 km/h på 9,3 sekunder och 0–402 meter på 8,6 sekunder. Toppfarten är 412 km/h. För att sätta det i kontext gjorde Bugatti Chiron, som var världens snabbaste bil när den lanserades 2016, 0–300 km/h på 13,6 sekunder.
Trots de extrema fartresurserna säger Rimac att de har lagt mycket energi på att göra bilen bekväm och lättanvänd. Stora resurser har också lagts på att få den godkänd för försäljning i hela världen vilket bland annat kräver att flera bilar krocktestas – en dyr affär för den här typen av bilar.
Nevera drivs av ett batteripaket på 120 kWh som Rimac själva utvecklat. I stället för en mer konventionell skateboard-design sitter batteriet i mitten av bilen, där det utgör en bärande del av kolfiberchassit. Räckvidden enligt WLTP-standarden är 55 mil och batteriet kan snabbladdas med upp till 500 kW, vilket gör det möjligt att ladda från 0–80 procent på 22 minuter.
Det råder inte heller brist på högteknologiska funktioner. Torque vectoring-systemet hjälper till att styra in bilen i kurvorna vid bankörning och hjälper antisladdsystemet att hålla bilen under kontroll. Aktiv aerodynamik gör att den kan växla mellan minimalt luftmotstånd och maximalt marktryck.
Bilen är också förberedd för autonoma funktioner – den har 13 kameror, 6 radarsensorer och 12 ultraljudssensorer ombord. Pressmeddelandet nämner trots det ingenting om självkörning – däremot ska det komma en ”Driver Coach” som med hjälp av artificiell intelligens ska assistera föraren vid bankörning.
150 exemplar kommer att byggas för hand vid Rimacs anläggning i Kroatien. Priset? Två miljoner euro. Plus moms, förmodligen.
Rimac Automobili började som en hobbyverksamhet för grundaren Mate Rimac. I slutet av 2000-talet konverterade han en gammal BMW 3-serie till eldrift och använde den för banracing och drifting. Det fick mycket uppmärksamhet, det ena ledde till det andra, och 2009 grundades företaget som nu har över 1.000 anställda. Efter en stor investering äger Porsche nu 10 procent av företaget.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.