På grund av ekonomiska bekymmer tvingas mytomspunna Bristol Cars till rekonstruktion. 22 av 27 anställda vid fabriken i Bristol, i sydvästra England, har fått lämna sina jobb.
Rekonstruktör Tom MacLennan menar dock att hoppet inte är helt ute:
– Vi uppmanar alla intresserade att ta kontakt med oss så fort som möjligt och är säkra på att vi kan skapa en framtid för denna ikon bland brittiska bilmärken, säger han i en kommentar till BBC.
Arv från flyget
Liksom Saab Automobile har Bristol Cars sitt ursprung inom flygplansindustrin. Efter andra världskriget, 1946, riktades verksamheten om mot handbyggda lyxbilar. Bristol var en praktfull vagn men samtidigt mer diskret än Rolls-Royce och Bentley.
Verksamheten har rattats från en enda bilhall i fashionabla Kensington i västra London. Även om företaget på senare år inte offentliggjort några försäljningssiffror ryktas det om runt 20 levererade bilar om året, alla med en prislapp på 150 000 till 250 000 pund.
Dagens modellprogram består av modellerna Fighter, Blenheim, Blenheim Speedster och Series 6. En egenhet som hängt med sedan Bristol 405 från mitten av 1950-talet är reservhjulets placering i ena framskärmen.
Om biltillverkning återupptas återstår att se, Bristol Cars lovar dock att även i fortsättningen bistå med service och reservdelar.
Fotnot: Tidigare angavs att Bristol Cars var försatt i konkurs, detta stämmer inte.
Diskutera: Vad tycker du om Bristol Cars?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ärligt talat har bilarna alltid varit rätt så fula, även om de säkert varit väldigt välbyggda. Imponerande ändå att de lyckats hålla ut så länge...
Tråkigt att se ett klassiskt märke försvinna. Även om bilarna rent tekniskt är anakronismer från en svunnen tid och designen inte direkt är futuristisk så har dom ju en charm som dagens anonyma lyxlådor inte kan matcha.
Vi får väl hoppas att någon excentrisk miljardär räddar dom.
Bilen är väldigt lik en Triumph 2,5 PI från 1968, kanske en förklaring till KK´n.
Den intresserade kan gärna läsa på deras hemsida.
Fascinerande läsning om ett företag som egentligen är helt otidsenligt men också tillverkar helt unika fordon. Inget du lär se att grannen också har på uppfarten..garanterat!
Man servar och renoverar i stort sett att man tillverkat..
Det är service det...
There will always be an England!
Klart att Bristol likt Saab kommer att överleva!
Prinsen av Brunei borde köpa båda företagen och göra något riktigt spännande av dessa bröder inom bilvärlden.
Skillnaden är att någon (ja.. någon iallafall) vill köpa Saab. Men vem i sina sinnes fulla bruk köper en Bristol. Såg att de hade ett klipp på hemsidan. En Blenheim 3 från 2008. 118 000 kostade den. PUND! 1 172 164,80kr är det! Man måste ju vara fullkomligt rubbad om man köper en sån. För de pengarna får man 2-3 bättre begagnade Rolls Royce-bilar som är bra mycket exklusivare och minst lika brittiska. Och de ser inte ut som nåt en 3-åring ritat heller.
"The modest man drives a Bentley" heter det.
Rolls är för uppkomlingar inkl herr och fru Nyrik..
Hellre en Bristol än en Rolls om man vill vara unik...
Går nog att få en Bentley för den pengen med ;) Modest och modest förresten är inte Bentley ännu "lyxigare" än Rolls?
Eric2: herr och fru Nyrik brukar börja med att köpa en Porsche 911, "det är ju Sportbilen"...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.