Antalet nyregistrerade supermiljöbilar, alltså bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, uppgick till 1 321 i juni jämfört med 867 samma månad förra året. Januari-juni i år nyregistrerades 5 747 stycken supermiljöbilar, vilket kan jämföras med 3 397 samma period förra året.
Att Storbritannien genom det som kom att kallas ”Brexit” röstade för att gå ur den Europeiska Unionen tror Bil Swedens vd Bertil Moldén kan gagna svenska hushåll, tack vare att räntorna troligtvis kommer att hållas på låga nivåer framöver.
– Brexits inverkan på den svenska bilmarknaden kan i viss mån vara positiv i så måtto att Riksbankens räntehöjning som var förväntad till hösten 2017, nu sannolikt kommer att förskjutas framåt i tiden. Detta innebär i sin tur att den svenske bilköparen genom fortsatt låga räntor får fortsatt goda möjligheter till bilköp och annan konsumtion, säger Bertil Moldén.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)
1. Volvo: 8036 st, 22,1%
2. Volkswagen: 5547 st, 15,3%
3. BMW: 1992 st, 5,5%
4. Toyota: 1961 st, 5,4%
5. Audi: 1903 st, 5,2%
6. Kia: 1768 st, 4,9 %
7. Renault: 1701 st, 4,7%
8. Mercedes: 1572 st, 4,3%
9. Skoda: 1451 st, 4,0%
10. Ford: 1350 st, 3,7%
(Placering, modell, antal registreringar)
1. Volvo V70/S90/V90: 2729 st.
2. VW Golf: 2354 st.
3. Volvo XC60: 2019 st.
4. VW Passat: 1597 st.
5. Volvo S60/V60: 1499 st.
6. Volvo V40: 1391 st.
7. Toyota Auris: 626 st.
8. Audi A4: 621 st.
9. Fiat Ducato: 616 st.
10. Kia Cee’d: 612 st.
(Placering, modell, typ, antal registreringar)
1. VW Passat GTE: Laddhybrid, 453 st.
2. Mitsubishi Outlander: Laddhybrid, 248 st.
3. Volvo V60: Laddhybrid, 132 st.
4. Volvo XC90: Laddhybrid, 112 st.
5. Tesla Model S: Elbil, 77 st.
6. BMW 330e: Laddhybrid, 68 st.
7. Nissan Leaf: Elbil, 58 st.
8. Renault Zoe: Elbil, 38 st.
9. VW Golf GTE: Laddhybrid, 27 st.
10. BMW 225xe Active Tourer: Laddhybrid, 22 st.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Håller med Ege. Undrar exempelvis vad en sån som Vidstige tycker och tror.
Äntligen något positivt om Brexit, annars har media ju matat oss med enbart allt negativt de kunnat hitta på. Man har hela tiden bara lyft fram de som sade nej, detta trots att det faktiskt blev 52% JA.
Till slut kan man ju fundera på om de s.k. journalisterna är korkade eller enbart politiskt styrda...
Maken till enögd rapportering får man leta efter!
Skulle vara intressant att se fördelningen mellan privatägda och hyrda, leasade/förmåns/företagsbilar.
Intressant också att V70/XC70 och V90 läggs ihop.
En effekt det pratas om nu är att man kommer hålla ner räntan, vilket ju då kan gynna bilköp.
Hultarn håller med dig om den ensidiga rapporteringen.
Läs här
http://www.friatider.se/mattsson-r-tt-av-media-tysta-brexit-anh-ngare
Fria tider är ju verkligen en utmärkt källa till objektiv information. Undrar vad Stridsropet och Vakttornet skriver om saken?
Om du hade läst artikeln kunde du klickat på länken till SR programmet medierna som tar upp problemet med den ensidiga rapporteringen. SR känns väl vänster och tryggt va?
När Pravda är bättre. Var la jag nu mitt senaste nummer?
Det är dock inte förvånande att när man nu har styrt skeppet mot ett eventuellt isberg så flyr alla kaptener som skeppsråttor!
Norge måste vara full av populister och onda människor eftersom dom är emot EU...
Varför BREXIT skulle ge negativa konsekvenser för bilhandeln? Är det bara media som förväntar negativa grejer?
Det är intressant att se vad britterna ska göra med import/export skatter och miljöavgifter. Allt beror på valuta kurser: skulle de köpa flera Volvo eller exportera mer begagnade bilar till EU :-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.