Den enda bron som förbinder Nacka och Värmdö med Stockholm är sliten och behöver renoveras. Den sista delen av Skurubron stod klar redan 1957 – alltså för mer än 60 år sedan.
Den nya Skurubron byggs vid sidan av den gamla och ska stå klar nästa år. Därefter ska den gamla Skurubron renoveras och användas för gång- och cykeltrafik samt bussar.
Trafikverkets förslag är att den nya bron ska finansieras med en avgift för bilisterna på fyra kronor per passage. Alternativet är att åka norrut över Rindö och Vaxholm med två färjor, något som tar betydligt längre tid.
Men två ledande moderater i Nacka och Värmdö tycker sig ha hittat ett knep för att slippa broavgifterna. I avtalet mellan Nacka och Trafikverket stod nämligen att bygget skulle ha startat 2014. Bygget kom dock igång först 2019.
– Därför anser vi att avtalet inte gäller längre. Trafikverket har inte hållit sin del av överenskommelsen. Broavgifterna bör därför slopas, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, till lokaltidningen Mitt i.
Hans motsvarighet i Värmdö, Deshira Flankör (M), kallar förslaget ”fullständigt absurt från början”. Trafikverket hävdar dock att byggstarten ”inte är reglerat som en förutsättning för avtalets giltighet”.
Kommentarer till artikeln (6)
- 13 oktober 2021 Stefan, indirekt är det ju…
- 13 oktober 2021 Skurubron förbinder…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.