Öresundsbron fyller 15 år.
I dag är det exakt 15 år sedan Öresundsbron invigdes av kung Karl XVI Gustav och Danmarks drottning Margrethe. Visste du detta om vårt längsta brobygge?
Det är i dag, den första juli, precis 15 år sedan den 15,9 kilometer långa vägförbindelsen mellan Sverige och Danmark invigdes.
Öresundsbroförbindelsens omfattar cirka 2 kilometer landanslutning, 8 kilometer bro, 4 kilometer konstgjord ö, 4 kilometer tunnel och 1 kilometer landanslutning på en konstgjord halvö i Danmark.
Den slutgiltiga kostnaden för bygget landade på drygt 30 miljarder kronor.
Redan 1991 skrev Danmark och Sveriges regeringar under ett avtal om att en bro- och tunnelförbindelse skulle byggas. Det tog fyra år för det första muddringsarbetet att starta och till 1997 innan den första brosektionen var på plats. Den 14 augusti 1999 lades sista brospannet på plats och ett knappt år senare var bygget klart.
HUR MYCKET KAN DU OM SVENSKA BROAR? KLICKA HÄR OCH GÖR VI BILÄGARES BROQUIZ!
Förra året ökade trafiken över bron med 3,4 procent. Främst är det fritidstrafiken som ökat, men minskningen av pendeltrafiken har samtidigt avtagit och frakttrafiken har ökat något. Sammanlagt drog bron in 1 211 miljoner danska kronor i vägtrafikavgifter under året.
Fritidsresandet har till stor del ökat tack vare det BroPass-system som gör överfarterna billigare. En normalresa över bron kostar 425 kronor men med BroPass sjunker priset till 194 kronor. För bil med släp, eller husbil kostar en enkelresa 850 kronor, eller 388 med BroPass.
Diskutera: Har du åkt över Öresundsbron i år?
Öresundsbroförbindelsens omfattar cirka 2 kilometer landanslutning, 8 kilometer bro, 4 kilometer konstgjord ö, 4 kilometer tunnel och 1 kilometer landanslutning på en konstgjord halvö i Danmark.
Den slutgiltiga kostnaden för bygget landade på drygt 30 miljarder kronor.
Redan 1991 skrev Danmark och Sveriges regeringar under ett avtal om att en bro- och tunnelförbindelse skulle byggas. Det tog fyra år för det första muddringsarbetet att starta och till 1997 innan den första brosektionen var på plats. Den 14 augusti 1999 lades sista brospannet på plats och ett knappt år senare var bygget klart.
HUR MYCKET KAN DU OM SVENSKA BROAR? KLICKA HÄR OCH GÖR VI BILÄGARES BROQUIZ!
Förra året ökade trafiken över bron med 3,4 procent. Främst är det fritidstrafiken som ökat, men minskningen av pendeltrafiken har samtidigt avtagit och frakttrafiken har ökat något. Sammanlagt drog bron in 1 211 miljoner danska kronor i vägtrafikavgifter under året.
Fritidsresandet har till stor del ökat tack vare det BroPass-system som gör överfarterna billigare. En normalresa över bron kostar 425 kronor men med BroPass sjunker priset till 194 kronor. För bil med släp, eller husbil kostar en enkelresa 850 kronor, eller 388 med BroPass.
Diskutera: Har du åkt över Öresundsbron i år?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bron öppnade 3 månader tidigare (!) än planerat, då vintrarna varit milda och arbetet rullat på över förväntan.
Jag var med och byggde de första tågen, och det vara svettigt då tiden från order ( och start av konstruktion) till leverans kortades från 24 månader till 21. Men, det gick!
Undrar när bilindustrin ska bli lika snabb?
Öresundsbron var från början ingen vidare affär, många färre bilister än förväntat valde att betala så stora pengar för att köra över.
Det blev bättre med diverse erbjudanden och brobizz.
Folk valde istället att packa in sig i tågen, som blev överfulla. Men, det var det tydligen värt för att spara ett par hundra...
Jag tycker fortfarande att en (tunnel)förbildelse mellan Helsingborg - Helsingör skulle ha varit bättre (och billigare). Nästan hela Sverige får ta ca.5 mil omväg om man tar bilen till Danmark och inte vill åka färja. Och antalet arbetstillfällen har inte blivit flera än i Riket i övrigt. Inte heller den lokala tillväxten slår Rikets genomsnitt.
Bortom: se de positiva i saken: danskarna köpte alla våra gamla stora bilar när de flyttade över.... ;-)
Det blev i alla fall en utmärkt kriminalserie av bron!
@von-Klotenhjelm, 2015-07-02 15:45, blanda inte äpple och päron! Vad har flyktinginvandringens kostnader med en bro att göra?! Jag sa att enligt min uppfattning valdes det sämre alternativet när det gällde möjliga förbindelser mellan Sverige - Danmark. Både kostnadsmässigt, och annars.
Dessutom undvik gärna personligt påhopp! Jag är inte bakåtsträvare utan vill att mina skattepengar ska användas mest effektivt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.