Det finns mycket som spelar roll när man köper bil och det är såklart alltid häftigt att ha det senaste. Biltillverkarna försöker också hela tiden se till att hålla sig uppdaterade och aktuella. Att ansiktslyfta modeller är snarare regel än undantag och få modeller går särskilt många år utan att uppdateras på ett eller annat sätt.
Arbetet och investeringarna kan dock vara till ingen nytta. En ny undersökning av bilmarknadsajten Autotrader.com visar nämligen att den senaste designen inte är särskilt högt prioriterad bland bilköparna.
57 procent av de tillfrågade bilköparna tycker inte att det är viktigt att ha den senaste designen på en bil, siffror som kanske inte skrämmer biltillverkarna alltför mycket. Men undersökningen visar också att 79 procent av bilköparna hellre drar nytta av ett lågt pris och gör en bra affär än att skaffa sig den senaste designen, något som påverkar kundens bilval.
Svårt att alltid ha det senaste
Rick Wainschel, som är vice vd på Autotrader.com, tror att undersökningens resultat beror på att trender kommer och går med så hög hastighet i dagens samhälle. Det blir svårt att hänga med och alltid ha den senaste teven, mobiltelefonen eller bilen, vilket gör att folk nöjer sig med det som är bra nog.
Lite bryr sig folk i alla fall om att hålla koll på de senaste designerna. 56 procent av bilköparna söker aktivt upp information om det nyaste nya, medan 47 procent tycker att det är viktigt att hålla sig uppdaterad. Autotrader.com tror dock att den informationen snarare används för att man ska kunna vänta in en ny version och få rabatt på den gamla.
Diskutera: Vad tycker du är viktigast när du köper bil?
Plus: Pigg bensinmotor och sportigt chassi.
Minus: Bristande samspel mellan motor och koppling.
Vad nytt? A1 Sportback har fått 3,5 centimeter högre kaross.
För vem? Audinördar med dålig rygg och för mycket pengar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att bilen är bra och säker är väl det viktigaste. Det här med design spårar ut hela tiden, det börjar och likna amerikanarna på 50:i talet. Design verkar vara viktigare än sikt rena rama vansinnet. Gå tillbaka till den tid då man fick poäng när man såg bilens fyra hörn från förarplatsen. Det går att göra snygga bilar så också.
Låter som en formuleringsfråga. Klart att majoriteten inte tvunget måste ha "det senaste" innom design. Då skulle man ju bara kunna köra den bilen som släpptes sist... Tror nog många har som krav att bilen ska vara "snygg" iallafall. Sen behöver det kanske inte vara nåt extremt. Men den ska inte vara ful. De som köper de fula bilarna är väl antingen exentriskt designfolk eller de som absolut bara vill ha ett "färdmedel" eller vissa egenskaper.
Det de inte tar med i formuleringen är ju att en facelift inte bara handlar om design. Skulle man fråga "Vill du ha en nyare, uppdaterad version av bilen där man rättat till mycket av det som folk klagat på i första utgåvan, eller en bil som är lite billigare?" hade nog inte svaret blivit det samma.
Att prisst skulle vara viktigare än designen håller jag inte med om. Bilen man köper skall man ju äga i några år och då vill det till att man trivs med den. Så för min del kommerbtrivseln och behovet först, kan man sen få bilen till ett bra pris så är det en bonus
Och jag lever i den tron att människor köper den bil de har ekonomi att köpa.
Sen är det väl självklart att bilen skall vara säker och komfortabell ,
och uppfylla de krav man har på den bil man har "råd" att köpa.
I de kriterirna ingår,ivf för mig, att bilen har en tilltalande design.
Det handlar om att få mesta bil för pengen. Att köpa ny modell är riskabelt. Eftersom jag köpte begagnat kunde jag vara noga med att kolla barnsjukdomarna och välja en modell där de flesta felen var avhjälpta. Min bil var 3 år gammal men hade funnits i 5 år. Mycket bil för pengarna. Harley´n däremot köpte jag ny eftersom modellen inte följer modet. Den skapar modet.
En som kör HD prioriterar nog varken pris eller design. Motorcyklister söker något annat.
Det finns olika typer av både bilister och motorcyklister. Bl.a livsnjutare och livsfarliga. Då väljer man wheels därefter.
Jag tänker på det luddiga uttrycket "frihetskänsla", som inte finns i bilar, men däremot på motorcyklar oavsett märke, design, pris, däckdimesioner mm.
Om man ser på antalet sålda bilar så har Dacia Sandero som kostar från 80000 ökat med 400%. Detta bevisar väl att priset har större betydelse än senaste designade dyra skrytbilen
Så illa är väl inte Dacia Sandero designad! Att det bara är priset som betyder något.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.