Bosch har utvecklat eClutch som gör att förare av bilar med manuella växellådor kan slippa trycka ned kopplingen vid körning på första växeln.
Många är nog de som uppskattar att köra med manuell växellåda, men få tycker säkerligen om att ständigt vara tvungen att balansera med kopplingen då man hamnar i bilköer. Denna uppfinning ska göra livet enklare för föraren i bilköer och ska också möjliggöra montering av manuella lådor i hybriddrivna bilar.
Med apparaten monterad behöver föraren aldrig frikoppla vid körning på ettans växel om det blir stopp i bilkön, det räcker med att trampa ned bromsen. Elektroniken känner i stället av när det är dags att frikoppla. Frikopplingen sker automatiskt och motorn stängs av om bilen är utrustad med stopp/start-system. När föraren lyfter foten från bromspedalen så startar motorn automatisk och bilen rullar iväg utan ryck eller tjuvstopp.
Dessutom kan föraren få hjälp av apparaten vid samtliga växlingar. När föraren är på väg att byta växel känner systemet av detta och justerar motorvarvet för att motverka ryck.
Den automatiska kopplingen ska vara billigare än en konventionell automatlåda, och därför vara särskilt anpassad för montering i mindre och billigare bilar.
Diskutera: Vad tycker du om den automatiska kopplingen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Smart system, gör funktionen tillgänglig på alla växlarna så har vi en ny halvautomatlåda.
Men vänta nu....har det inte funnits sådana i decennier?
Vore väl bättre att skaffa en bil med automatlåda så slipper man kopplingen överhuvudtaget. Finns det inte automatstyrning också så man kan sova vidare i bilen.
Sachs hade en automatisk koppling (saxomat) som användes på 50/60 talet i bland annat Opel Olympia/Rekord, kallades då Olymat. Så det är inget nytt.
Även Ford Taunus fanns att få med Saxomat...:) Allt går igen - på olika sätt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saxomat
Automatisk koppling har man tydligen prövat i lite olika varianter tidigare. Eftersom jag nu har den bakgrund jag har kommer jag att tänka på Sensonic som, måste erkännas, absolut inte rosade marknaden när det kom till driftsäkerheten.
Förhoppningsvis får inte Bosch det problemet men jag tror inte riktigt på idén ändå. Antingen köper man en liten billig bil, och då snålar man på saker som automatisk koppling, även om det nu skulle kosta hälften så mycket som en vanlig automat, eller så köper man en stor och bekväm bil som man även vill ska vara smidig i stan (och därför väljer man till automatlåda).
Det ska vara hybridbilar med manuell växellåda då som skulle kunna vara en marknad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.