Trots utmaningarna som hela bilbranschen ställts inför de senaste åren redovisar BMW en rekordvinst för 2022 – en ökning med nästan 50 procent jämfört med 2021.
– Vi har uppnått solida resultat under instabila förhållanden, säger BMW-chefen Oliver Zipse i en kommentar.
Att vinsten efter skatt ökat så kraftigt, till 211 miljarder kronor, beror till stor del på att BMW lyckats hålla priserna uppe och fokuserat på att bygga de mest lönsamma modellerna. En analys Vi Bilägare gjort visar att elbilarna BMW i4 och iX till exempel blivit upp till 57 500 kronor dyrare på ett år. BMW iX3 har å andra sidan blivit betydligt billigare, men det är en utgående och mindre populär modell.
Hög efterfrågan och långa väntetider på upp till 18 månader gör också att säljarna inte behöver rabattera bilarna.
”BMW levererar alltså färre bilar, men ökar vinsten kraftigt”
Extra intressant blir rekordvinsten när BMW samtidigt minskade antalet levererade bilar till 2,4 miljoner under 2022, vilket är fem procent färre än året innan. BMW levererar alltså färre bilar, men ökar vinsten kraftigt. Vinsten per bil ligger på nästan 90 000 kr.
Elbilsförsäljningen för BMW har fördubblats jämfört med 2021 och står nu för nio procent av de bilar som BMW levererade. Snittutsläppet för de bilar som levererades var 105 gram koldioxid per kilometer, en minskning med nio procent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 11 mars 2023 A.L, nu snackar du i…
- 10 mars 2023 Måhända en delförklaring…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.