Suven kommer kanske aldrig vara något för den miljömedvetne bilisten. Men BMW gör ändå analysen att det finns en skara köpkraftiga människor som vill ha miljökakan och äta den samtidigt. Hursomhelst kommer grundstenen bland BMW:s Suv-modeller, X5, nu som plug in-hybrid.
Bilen heter BMW X5 eDrive och den gör sin debut på bilmässan i New York om exakt fyra dagar. Bilen som fortfarande driver på alla fyra ska kunna orka med en topphastighet på 120 Km/h enbart med hjälp av bilens elmotor, och det i cirka 30 kilometer. Hybriddrivlinan består av en fyrcylindrig motor med dubbla turboaggregat som för sig själv producerar 245 hästkrafter samt en el-motor på 95 hästkrafter. Dessa ska enligt BMW generera en bränsleförbrukning på 3,8 L/100 kilometer enligt Eu-körcykeln och 90 gram utsläppt koldioxid per avverkad kilometer.
Batteripaketet bestående av litium-jon dito har förpassats till bagageutrymmet som därmed krympt en aning. Laddningen kan på plug in-vis ske från vilket 230-voltsutag som helst. En app gör att laddningen kan övervakas direkt i ägarens mobiltelefon och den möjliggör även ”fjärrstyrd” kontrollering av klimatanläggningen särdeles varma eller kalla dagar. Prisuppgifter saknas ännu för den här versionen.
Diskutera: Vad tycker du om plug in-hybriden BMW X5 eDrive?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men jag tror inte folk kör SUV för att de struntar i miljön, utan för att de vill ha en SUV. När det kommer en miljövänligare SUV borde det bara vara att tacka och ta emot för de penningstarka kunderna. Förutsatt att nackdelarna inte blir för stora jämfört med en konventionell SUV-drivlina.
Jag tror inte det är speciellt många som väljer bort SUV för miljöns skull. De väljer sina bilar efter plånbok och andra behov.
En anledning att välja en SUV kan ju vara att den är bekväm att gå in i och ur!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.