Nästa artikel
Provkörning: Lexus RX 450h
Provkörning

Provkörning: Lexus RX 450h

Publicerad 29 juli 2009 (uppdaterad 23 september 2010)
Nya Lexus RX 450h har fyra drivkällor: en bensin-V6:a och tre elmotorer. Totalt levererar hybrid-paketet 299 hk och fart­resurserna är nästan av sportvagnsklass. Ändå stannar förbrukningen på 6,3 l/100 km. Inte illa för en fyrhjulsdriven lyx-suv på nästan 2,3 ton!    

Tre kilometer utan att göra av med en enda droppe bensin. Det är vad nya hybrid-suven RX 450h ska kunna klara under idealiska förhållanden, enligt Lexus tekniker.

Ett påstående som givetvis måste kollas, tänkte vi och gjorde flera försök att nå det hägrande målet under provkörningen. Men förgäves. Som mest kom vi två kilometer på enbart eldrift, sedan var batterierna tömda och bensinmotorn tickade igång.     

Fast 2 000 ljudlösa och utsläppsfria meter är inte så dumt det eller. Särskilt inte om färden går mitt inne i en stadskärna. Trafiksäkert blir det också, eftersom eldriften bara fungerar i farter upp till 40 km/tim. Två flugor i en smäll!       

Inte heller när man gasar på lite mer blir bensinnotan för Lexus RX 450h särskilt avskräckande. 6,3 l/100 km säger bränsledeklarationen, men riktigt till de nivåerna nådde aldrig vår provbil. Vi hamnade istället på 7,3 l/100 km (enligt färddatorn) efter ett körpass i normaltempo där såväl stads-, landsvägs- som motorvägsåkande ingick.      

Det är visserligen en bra bit från den siffra som anges i deklarationen, men ändå ganska respektabelt. Trots allt är det en 2,3 ton tung bil med en samlad effekt på 299 hk som ska flyttas. Då brukar det gå åt en del energi.

Samtidigt som effekten ökats med tio procent behöver nya RX 450h, enligt Lexus, 23 procent mindre bensin än den tidigare 400h-modellen. Koldioxidutsläppet har också sjunkit drastiskt och ligger på 148 g/km, lägre än i många betydligt mindre och lättare bilar.     

Optimala prestanda
Drivlinan i nya Lexus RX 450h är tekniskt komplicerad, men imponerar genom att vara otroligt smidig i funktionen. Bilen är en så kallad fullhybrid och det innebär att bensin- och elmotorerna hela tiden samarbetar för att ge bästa möjliga bränsleeffektivitet. Systemet portionerar kontinuerligt ut drivkraft från de båda motortyperna, så att bilen i varje ögonblick har optimala prestanda till lägsta möjliga förbrukning/utsläpp.

Allt efter körsituation kan Lexusen drivas antingen med enbart el, enbart bensin eller med en kombination av bådadera. Vid fartminskning och bromsning får dessutom elmotorerna en annan funktion. Då fungerar de som generatorer och laddar batteripaketet på 288 volt, som ligger skyddat under baksätet.    

Den nya Lexus-modellen känns, trots sin vikt, både kvick och kraftfull och speciellt imponerar frånskjutet i omkörningsregistret. När alla motorer samverkar för att sätta fart på ekipaget så går det undan rejält. Även 0-100 km/tim avverkas för övrigt på en för biltypen mycket anständig tid: 7,8 sekunder.   

Men det är inte bara prestanda och energieffektivitet som förbättrats. Även köregenskaperna har vässats jämfört med gamla RX 400h. Särskilt om bilen, som vårt provexemplar, är utrustad med elektriskt styrda aktiva krängningshämmare à 20 800 kr.

De tycks fungera precis som utlovat. Den tunga, höga Lexusen smiter piggt och följsamt genom provslingans tväraste böjar även vid forcerad körning. Styrresponsen är över förväntan, krängningen minimal och väghållningen påminner mer om en bra personbil än om en stor suv-modell.  

Ett pris man får betala för de förbättrade köregenskaperna är en försämrad åkkomfort. Fjädringen har styvats upp, men det märks inte så mycket på normala vägar. Där rullar bilen både behagligt och stabilt på sina 19-tumsfälgar (standard på den provade Comfort-versionen).

Det är först på testruttens buckligaste partier som det avslöjas att chassiet har vissa komfortbrister. Då guppar det ganska rejält och RX 450h har uppenbara svårigheter att svälja de elakaste ojämnheterna.  

Rejält kryddad
Den nya Lexus-suven är något större på alla ledder än föregångaren. Men det handlar inte om några jätteskillnader. På längden mäter nya modellen 477 cm (+1), på bredden 189 cm (+4) och på höjden 169 cm (+1,5). Även axelavståndet har utökats med två centimeter.      

Innerutrymmena är tillräckliga för att vuxna ska kunna sitta bekvämt även bak. Sätet är också delbart-/skjutbart, vilket ökar flexibiliteten. Det är dessutom mycket smidigt att fälla. Dra bara i en spak i bagageutrymmet så glider ryggstödet automatiskt ned och ett helt plant lastgolv bildas. Enda kritiken mot den praktiska användbarheten är att bagageutrymmet på 496 liter är aningen klent med tanke på bilstorleken.    

På insidan upplevs den nya Lexus-modellen i huvudsak som elegant och lyxig. Men kvalitetsintrycket spretar lite. En del knappar och reglage tycks vara hämtade direkt från Toyotas vardagsmodeller och det är kanske inte vad man förväntar i en bil vars pris börjar på nästan 600 000 kronor.    

Lexus-suven är redan i standardutförande, Business, rejält kryddad med det mesta man behöver av lyx-, komfort- och säkerhetsutrustning. Men om det inte räcker, så finns en hel del nya spännande och nyttiga tillval att botanisera bland.

En av de vettigare säkerhetsdetaljerna är Pre Crash-systemet, PCS, som både hjälper föraren att undvika en kollision och skyddar de åkande bättre om olyckan ändå skulle vara framme. Märkligt nog finns systemet inte som tillval, utan går bara att få om man väljer dyraste utrustningsnivån Executive för över 700 000 kronor.

Samma sak gäller den nya så kallade Head Up-displayen som projicerar hastighet, navigationssystem och annan viktig information i vindrutans nederkant.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.