Problemen med BMW:s EGR-system är välkända i bilbranschen och innebär att kylvätska kan läcka från EGR-systemet (Exhaust Gas Recirculation). I kombination med sotavlagringar och höga temperaturer bildas glödande partiklar som kan smältas på insugsröret.
Men enligt BMW är det ovanligt att motorn börjar brinna, och det kan även bero på andra orsaker.
Den lösning BMW använt sig av tidigare har inte alltid fungerat och den ”tekniska kampanjen”, som BMW kallar det hela, utökas nu till ytterligare 800 000 bilar med fyr- och sexcylindriga dieselmotorer byggda 2021 och 2022. I Sverige omfattas 75 000 bilar varav 39 000 är åtgärdade, enligt Carl Lindwall, kommunikationschef på BMW i Sverige.
– Den tekniska kampanjen har stegvis utökats till att omfatta fler bilar än de ursprungliga då vår fortsatta tekniska undersökning visat att det kan finnas fler varianter av komponenter som möjligen är påverkade, säger han till Vi Bilägare.
BMW har utvecklat en ny EGR-kylare tillsammans med en annan underleverantör, enligt tyska Auto Motor und Sport. I princip alla BMW-modeller omfattas: 1-serie, 2-serie, 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X1, X3, X4, X5 och X6 byggda mellan 2010 och 2022.
Det finns nästan 30 interna koder för de olika åtgärderna hos BMW.
Kommentarer till artikeln (11)
- 2024-03-30 09:55 Axel61 skrev: Snart kan man…
- 2024-03-29 21:58 Opels ventilkåpor i plast…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.