Än så länge är el- och hybridbilarna i3 och i8 bara koncept, men BMW planerar att kunna lansera dem på riktigt inom inte allt för lång tid: 2013 för i3 och 2014 för i8.
BMW i3 ska ha en utsläppsfri elmotor som kan köras ungefär 150 kilometer på en laddning. Genom ett snabbladningssystem ska batteriet kunna laddas till 80 procent på en timme.
BMW i3 ska också vara lätt och väga 1,25 ton. Bilen ska vara fyrsitsig och ha ett bagageutrymme på 200 liter. Den ska gå från 0 till 100 på åtta sekunder.
BMW i8 ska kunna gå från 0 till 100 på under fem sekunder, gå att köra 35 kilometer på enbart elektricitet och göra åt mindre än 0,3 liter bränsle per mil. BMW i8 är tänkt som en sportbil som kan nå 250 km/h styrd av enbart elektricitet.
Båda bilarna ska tillverkas i tyska Leipzig. Produktionen, som kommer att innebära 800 nya arbetstillfällen, ska drivas av förnybar energi och vara CO2-neutral.
Diskutera: vad tycker du om BMW i3 och i8?
- Undersök mönsterdjup, slitbana och dubbar (om du har dubbdäck) innan du monterar på vinterdäcken på släpet, då det är lättare att kontrollera hjulen friställda.
- Vill du slippa ta med hela släpet till macken för att kontrollera lufttrycket efter däckbytet kan det vara en god idé att bara ta med släpets vinterdäck till tryckluftspumpen innan montering.
- När däckbytet görs, ha släpet tillkopplat på bilen, då det står stadigare så än fristående. Smörj gärna gängorna och glöm inte att känna på hjulbultar/muttrar efter att du kört ett tag för att säkerställa att de sitter fast ordentligt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Saknas det inte en del tekniskt information?
En bil som går 35 kilometer och sedan blir stående, vad ska man med den till? ens om den gjorde 0-100 på 1 sekund?
Rimligen är tanken att BMW skall använda tekniken från Opel Ampera.
Eftersom chefen för BMW:s elbilsprogram är f.d. chefen för Opels elbilsprojekt.
i8 sägs ju köra 35 km på "enbart elektricitet". Vilket borde innebära att den har ett hybridsystem.
"kupé i karbon"? Vad är det?
Det ska väl vara en fiberarmerad plastkaross?
Strunt samma, jag tror inte heller att det finns några av de här bilarna ute i hallarna till 2013.
Varje biltillverkare verkar vilja ta fram en elbil eller hybrid nu och alla säger att det bara tar något år eller så innan den kan köpas.
Märkligt att det plötsligt kan gå så snabbt och ändå samarbetar man väldigt lite.
Alla verkar sitta inlåsta på sina rum och uppfinner i princip samma sak.
Här är en elbil som kanske kommer ut 2012.
http://www.youtube.com/watch?v=JMLh3Pc2RPE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=DEb2UGlMPq4
Här en liknande elbil från början av tvåtusentalet som körts i 21 000 mil.
http://www.youtube.com/watch?v=0gXDdZgT7Io&feature=related
"Karbon" är en geologisk period,för cirka 300 milj. år sedan.
Men det är ju trots allt BMW vi talar om,dom kanske har lyckats med att bygga en kupe av "tid".
Kul!
BMW tänker tillverka en elbil med en superdyr och komplicerad kaross som genom sina material kraftigt ökar koldioxidutsläppen…
Det visar väldigt tydligt hur BMW tänker.
Lyx, prestige, skryt.
En elbil för att det ger möjlighet att skryta med teknik, men det har ingenting alls med miljön att göra.
BMW drar omkring och visar upp sig utan byxor.
För den som inte gillar BMW är det bara att tacka så mycket för de fina argument man får.
Fint med elbilar men designen är som typ leksaksbilar. dom ser lite fjantiga ut.
Mr Colt: Karbon är också en typ av kol.
/Kevin Carlsson, Tillförordnad webbredaktör
Om jag inte ser helt fel finns även luftledning för el-buss på bilden. I Sverige har vi bara fyra el-bussar - här är förbränningsmotorbussar som drivs med etanol "miljöbussar", trots att de bullrar över normen och drar 60 % mer bränsle än motsvarande dieselbuss.
Vi ligger lite efter i utvecklingen av miljöfordon.
PS
Elbussar finns i produktion och trafikerar ca 350 olika städer runt om i världen:
http://www.tbus.org.uk/news.htm
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.