I förra veckan släpptes nya detaljer om elsuven Xpeng G9 som även ska säljas i Sverige. Under måndagen höll det kinesiska märket en presentation om en av detaljerna som ska göra att modellen sticker ut jämfört med konkurrenterna.
Xpeng har redan i dag över 1 000 egna laddare – varav 799 snabbladdare – i 337 kinesiska städer. Nu lanserar märket den fjärde generationens snabbladdare med högre effekt som ska rullas ut på flera håll i landet. Effekten i snabbladdaren ligger hos Xpeng på upp till 480 kW och bilen ska kunna ta emot upp till 400 kW, vilket i så fall är betydligt högre än hos Tesla och Porsche.
Laddeffekten avslöjar inte hela sanningen om hur snabbt bilen går att ladda, men enligt Xpeng ska märkets bilar kunna laddas med ”över 20 mils” räckvidd (enligt den kinesiska körcykeln) på fem minuter. Motsvarande räckvidd hos Tesla är 15 mil och 12 mil hos Porsche.
Den nya supersnabbladdningen ska finnas i alla nyutvecklade Xpeng-modeller, och eventuellt ska även befintliga modeller uppgraderas. Det skulle i så fall vara ett stort lyft för sedanmodellen Xpeng P5 där vår provförare riktade hård kritik mot den usla laddeffekten på bara 45 kW (eller 70 kW efter en utlovad uppdatering).
På eventet avslöjades ingenting om Xpeng ska utöka laddnätverket till andra länder utanför Kina. I nuläget verkar det inte finnas några sådana planer, till skillnad från konkurrenten Nio som satsar på egna snabbladdare och batteribytesstationer även i Europa.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 17 augusti 2022 Mc, det handlar ju inte om…
- 17 augusti 2022 Ja men bra att förbereda för…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.