Allt fler av bilens funktioner och finesser styrs av ett infotainmentsystem, som allt oftare består av en pekskärm. Men ett dåligt designat system ökar olycksrisken – och gör föraren frustrerad.
Nu har engelska What Car testat hur säkra infotainmentsystemen i 20 nya bilmodeller är. Både själva skärmen och röststyrningen har testats på en avlyst testbana.
Föraren fick ett antal olika uppgifter att lösa – exempelvis byta radiostation, ange ett resmål i navigationssystemet eller ändra temperaturen – efter att först ha fått bekanta sig med systemet. Uppgifterna gjordes tre gånger och i 50 km/tim. Upplägget är detsamma som Vi Bilägare använde i vårt pekskärmstest med elva bilar.
Klart bäst resultat fick nya BMW 5-serie som både har en pekskärm och ett fysiskt kontrollvred med genvägsknappar på mittkonsolen samt en bra röststyrningsassistent. Det fysiska kontrollvredet har plockats bort i flera nya BMW-modeller, men finns alltså kvar i 5-serien.
Även flera bilmodeller med infotainmentsystem som bygger på Googleteknik får bra betyg. Dit hör Renault Austral och Volvo XC60.
Tesla Model S får något sämre betyg. Pekskärmen fungerar okej, enligt testet, men röststyrningen får bakläxa. Flera japanska bilar ligger dåligt till: Nissan Qashqai, Mazda CX-30, Honda HR-V och Suzuki S-Cross. Sämst betyg får Opel Corsa.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 2024-04-03 10:26 Rösthyrning var kul de…
- 2024-04-03 10:12 I detta håller jag med dig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.