Det har dykt upp flera olika bildelningstjänster på svenska vägar de senaste åren. Några av dem har försvunnit, men flera biter sig kvar och vill erbjuda ett alternativ för den som inte vill äga en egen bil.
Bildelningstjänsten Aimo Share har tidigare kört elbilen Renault Zoe. Den ska nu bytas ut mot den något större Volkswagen ID 3 och suven ID 4.
– Med nya större bilar med längre räckvidd och kortare laddningstid kommer våra kunder kunna resa längre och ta med fler familjemedlemmar eller vänner i bilen, säger företagets vd Takaaki Imamura.
I vårt test av bildelningstjänster fick Aimo beröm för att delningsbilarna är eldrivna och att bokningen är enkel. Bilen vi hämtade upp var dock smutsig och ostädad.
Aimo har även fått hård kritik för att fuska med däcken. För att spara pengar kör delningstjänsten med vinterdäck även under högsommaren, något som bland annat leder till betydligt längre bromssträcka vid en olycka.
– Jämfört med ett sommardäck försämrar det nordiska vinterdäcket den lilla elbilens vägegenskaper och bromssträckan blir markant sämre, säger vår däckexpert Anders Helgesson.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 31 augusti 2021 Är nog rätt att bredda till…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.