Mikrobilssamlaren Bruce Weiner i USA blev inspirerad av en liten leksaksbil från 1998 och modifierade sedan ett exemplar av en aningen större BMW Isetta från 1959. Resultatet är en skapelse där den 13 hk starka originalmotorn på 0,3 liter fått flytta på sig till förmån för en kompressormatad Chevrolet-V8 på 730 hk.
BMW Isetta Whatta Drag som den kallas är byggd i form av en dragster och som ni kanske kan räkna ut är det inte mycket mer än det nu urvuxna skalet som den har gemensamt med originalet.
Den utskjutande bakdelen med sin enorma vinge är specialbyggd, fjädringen har plockats från en BMW M3 och motorkraften tar sig till det ensamma bakhjulet via en tvåväxlad manuell låda.
Trots att bilen är fullt funktionell är den främst ett showobjekt, då den anses vara för farlig för att användas. Nu ska den säljas på auktion och väntas dra in motsvarande 470 000 – 635 000 kr.
Diskutera: Vad tycker du om bilen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Haha, denna bilen var riktigt jädra cool. Med tanke på vikten på bilen så måste denna ha en explosionsartad acceleration med den motorn.
Jag skulle inte ha något emot att äga en sådan här i originalskick.
Jag skulle också vilja ha ett original idag, inte showbilen (jo naturligtvis om jag kunde sälja snabbt).
Men det var fruktansvärt jobbiga bilar som krävde tålamod i trafiken och öronproppar.
Bortsett från de trehjuliga som gick att framföra med MC-kort förstod jag inte deras existensberättigande.
För de pengar en ny sådan här kostade fick man en beg. riktig bil i hyfsat skick.
Men idag skulle det vara kul då och då.
saabnisse, jag hade faktiskt en så där trehjuling som jag använde t o r skolan på 60-talet..En Heinkel Kabine. Bodde då en bit bort..
Gick att åka tre pers i den
Den hade t o m värme och defroster, fungerande!
C186 var reg numret om nån känner igen den..
Det vore roligare att äga ett fordon som är original i stället.
Vi körde isbana med en BMW 700 en liten sak jag tror att den heter så annars får ni rätta mig det var svansmotor på den.
Borde ju varit smartare att göra den fyrhjulig som originalet.
JohanE, den fanns med tre hjul från 1959 och det var den här som hindrade att BMW gick i KK.
Hej dogdex. Ja du har så rätt så. Tvåcylindrig boxermotor från BMWs motorcyklar på lite runt 40-45 hk Hade en begagnad sådan när jag var ung.Och att prata med sin passagerare när man körde var det inte att tänka på, för det var ett herrans liv i kup´en. En annan kul grej är att jag faktiskt gjorde tiotusen metersklubbvarianten i den. Och det är en prestation i sig ,jag lovar!
Anledningen till att den såldes med tre hjul är att den då räknades som motorcykel i Sverige och kunde köras av de som endast hade motorcykelkörkort. Vid denna tiden var det inte så många som hade råd med bil eller att upgradera till bilkörkort så den täckta "motorcykeln" blev ett billigt alternativ till bil.
Den trehjuliga versionen kom 1959.
VW Polo, du minns nog lite fel, Isetta hade en motor på 250cc och 12 hk som senare förstorades till 300cc och 13 hk.
Med 40-45hk skulle det ha blivit en ganska otäck racer!
Originalet från ISO hade en 236cc tvåtaktare på ca 9hk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Isetta
Hej saabnisse, Nej jag pratade om BMW 700 som dogtex skrev om. 2013-02-04 14:34 här nedan.
Här kommer en film angående en sådan bil jag hade. BMW 700 CS kupé 1963. mvh VW Polo 2012
http://www.youtube.com/watch?v=PFU5iydMZhg
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.