Nästa artikel
BMW i3 väcks till liv – i form av en eldriven 3-serie
Nyheter

BMW i3 väcks till liv – i form av en eldriven 3-serie

Publicerad 3 april 2022
BMW ska återanvända modellnamnet i3 för en eldriven version av 3-serien. Men den kommer inte till Sverige.

BMW har lanserat elbilen i4 med en design som kanske inte faller alla i smaken. I Kina får köparna en annan modell att välja på i form av en eldriven version av dagens 3-serie.

BMW har haft lite olika strategi kring elbilsmodellerna det senaste decenniet. BMW i3 var en riktig teknikpionjär med lättviktsteknik och annorlunda design. Men suven iX3 som dök upp flera år senare var en eldriven version av vanliga X3, som även finns med förbränningsmotor.

Den nya modellen som nu börjar säljas i Kina heter förbryllande nog BMW i3, men det rör sig alltså inte om någon ersättare till dagens i3 utan om en elversion av vanliga 3-serien i ansiktslyft utförande. Den ska vara ett alternativ för bilköpare som tycker BMW i4 är för dyr, eller inte gillar designen.

BMW i3 kommer med längre axelavstånd för bättre baksätesutrymme, något som kinesiska köpare uppskattar. Först ut är bakhjulsdrivna BMW i3 eDrive35L med en elmotor på 286 hk och 400 Nm. Bilen gör 0–100 km/tim på 6,2 sek och ska vara förhållandevis snål med en förbrukning på 14,3 kWh/100 km.

Räckvidden med batteripaketet på 66,1 kWh ligger på knappt 53 mil, men både räckvidds- och förbrukningssiffror är enligt den kinesiska körcykeln som är mer tillåtande än den europeiska. En nackdel är att snabbladdningen bara är på 95 kW.

BMW i3 ska inte lanseras i Europa, men i Kina säljs den nu med en prislapp som är motsvarande 150 000 kr lägre än för BMW i4.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (17)

  • 4 april 2022 A.L - håller med om att…
  • 4 april 2022 Ja här håller jag med dig Pi…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.