BMW i3s gör 0-100 km/tim på 6,9 sekunder. Det är 0,4 sekunder snabbare än vanliga i3.
I samband med uppdatering av elbilen lanserar tyska biltillverkaren en kvickare och starkare version på 184 hästkrafter.
BMW förnyar den eldrivna minstingen i3. Bland förändringarna märks nydesignade stötfångare fram och bak, A-stolpar lackade i svart med silverfärgad list, en kromlist på bakluckan och nya färgalternativ.
BMW passar också på att lansera en lite sportigare version: i3s. Förutom att den skiljer sig utseendemässigt från vanliga i3, med kraftfullare stötfångare och diverse accentlister har i3s också ett 10 millimeter sänkt sportchassi med specialutvecklade fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare och något bredare spårvidd.
Båda bilarna drivs av ett litiumjonbatteri med kapacitet på 94 Ah/33 kWh. Vanliga i3 utvecklar 170 hästkrafter och ett vridmoment på 250 Newtonmeter, medan i3s har lite mer fartresurser: 184 hästar och vridmomentet 270 Nm. Detta gör att noll till hundra kilometer i timmen avverkas på 6,9 sekunder i i3s, jämfört med 7,3 sekunder i vanliga i3.
Maximal räckvidd enligt körcykeln NEDC är runt 30 mil för vanliga i3 och 28 mil för i3s. Enligt en mer realistisk siffra uppskttar BMW att båda varianterna vid normal körning ska kunna ta sig runt 20 mil på en laddning. För den som vill säkra sin framfart finns en räckviddsförlängare att beställa till för 36.000 kronor. Den är tvåcylindrig och bensindriven på 38 hästkrafter. Räckviddsförlängaren driver en generator som laddar batteriet under färd. BMW beräknar att den ökar hur långt bilen kan nå med drygt 15 mil.
I och med uppdateringen har biltillverkaren också sett över standardladdkabeln, som har förbättrats med en temperatursensor.
Utan räckviddsförlängare kostar uppdaterade BMW i3 371.500 kronor och i3s 406.900 kronor. Sverigepremiär 1 oktober 2017.
Diskutera: Vad tycker du om BMW i3?
BMW passar också på att lansera en lite sportigare version: i3s. Förutom att den skiljer sig utseendemässigt från vanliga i3, med kraftfullare stötfångare och diverse accentlister har i3s också ett 10 millimeter sänkt sportchassi med specialutvecklade fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare och något bredare spårvidd.
Båda bilarna drivs av ett litiumjonbatteri med kapacitet på 94 Ah/33 kWh. Vanliga i3 utvecklar 170 hästkrafter och ett vridmoment på 250 Newtonmeter, medan i3s har lite mer fartresurser: 184 hästar och vridmomentet 270 Nm. Detta gör att noll till hundra kilometer i timmen avverkas på 6,9 sekunder i i3s, jämfört med 7,3 sekunder i vanliga i3.
Maximal räckvidd enligt körcykeln NEDC är runt 30 mil för vanliga i3 och 28 mil för i3s. Enligt en mer realistisk siffra uppskttar BMW att båda varianterna vid normal körning ska kunna ta sig runt 20 mil på en laddning. För den som vill säkra sin framfart finns en räckviddsförlängare att beställa till för 36.000 kronor. Den är tvåcylindrig och bensindriven på 38 hästkrafter. Räckviddsförlängaren driver en generator som laddar batteriet under färd. BMW beräknar att den ökar hur långt bilen kan nå med drygt 15 mil.
I och med uppdateringen har biltillverkaren också sett över standardladdkabeln, som har förbättrats med en temperatursensor.
Utan räckviddsförlängare kostar uppdaterade BMW i3 371.500 kronor och i3s 406.900 kronor. Sverigepremiär 1 oktober 2017.
Diskutera: Vad tycker du om BMW i3?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att inte gilla i3 och gilla Kia är en bedrift.
:-)
Det är exakt detta jag ogillar med elbilar..att man ska behöva vara stigmatiserad med en löjlig och ful bil bara för att man vill köra på el och inte kommer styggelsen billigt heller.
20 mil är en "opraktisk" räckvidd tycker jag; det är för kort för att räcka långt (som en Tesla, Bolt, osv), men för onödigt långt (och därmed onödigt dyrt) för de flestas vardagspendling (8-10 mil räcker). Kortare räckvidd, något större bil, inget premiummärke (gör också minst 50kkr (?) på priset), och så max 250 kkr inkl förlängare -- tack! :-)
Räcker tex att se tröskeln för att vilja äga en i3.
Förresten...ful som stryk, men bla tekniskt ger den habegär.
Men är det inte så att det finns ett inbyggt motstånd mot elbilar inom tillverkarna?
Jag får den känslan att av nöd tvungna så upprättar de en avdelning åt geekarna som gör åt geekar med gott om pengar och som vill skilja sig ifrån mängden och framstå som före och mer medvetna mot oss andra..
Ska det vara så förbannat svårt att sätta en el eller hybrid lina i befintlig modell eller skapa en som går hem på bredden utseendemässigt, behovsmässigt och ekonomiskt?
Tur att det idag finns en o annan tillverkare som tar detta seriöst och arbetar brett.
Under hela min tid så har el alternativen i regel varit geek style vilket gör att vanligt folk värjer sig och vilket har hindrat utvecklingen.
Mycket snygg och med nytänkande i konstruktionen, långt ifrån deras vanliga bilar som halkar efter mer och mer. Räckvidden borde dock vara 50 mil för en elbil av årsmodell 2018, skulle vilja påstå att en sådan räckvidd räcker för alla.
Med skärmbreddningen på i3S känns den nu ännu mer som den spirituella efterföljaren till Audi A2. Wunderbar!
Läser man specifikationerna på BMW i3s och jämför med vanliga i3, verkar i3s vara en totalt onödigt modell. Bättre att istället slå ihop de två till en modell.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.