På väg in i en cirkulationsplats blev det tvärstopp för långteststallets BMW i3. Den eldrivna 410 000-kronorsbilen fick bärgas till verkstad för att få ny programvara .
Men långtestbilen är inte ensam om problemen. Liknande elfel har drabbat flera andra bilar. Det bekräftar BMW och meddelar att samtliga exemplar tillverkade innan augusti ska återkallas. Bilarna kommer att få samma uppdatering som Vi Bilägares bil fick.
I Sverige omfattas ungefär 150 bilar men återkallelsen ska också genomföras internationellt.
Läs mer om återkallelsen av BMW i3 i Vi Bilägare nummer 14/2014 som utkommer den 14 oktober. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
Du kan höra berättelsen om hur det kändes när BMW:n slutade fungera mitt i en Stockholms-rondell i första avsnittet av Vi Bilägares podcast.
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s återkallelse?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
BMW får alltså slå en volt här, nog kan man säga att BMW har sladdat på kvaliteten fast bilen ska vara sladdlös under drift...
Visst är det bra om problem rapporteras men det är tyvärr det som mest rapporteras. Så mycket annat får man inte veta vilket är tråkigt. Det är en fantastiskt rolig bil att köra och ett genombrott i utvecklingen, inte minst miljömässigt. Men det skrivs inte så mycket om. Känner mig som en besviken prenumerant på ViB.
Allt fler biltillverkare verkar göra en "Toyota" för att få uppmärksamhet ;-)
@saabnisse, är det inte lite märkligt att Toyota ska tas in i varje tråd ?
Har sagt det förut och säger det igen att ju mer elektronik i bilarna ju mer är det som kan krångla och det ser vi bevis på här. Men tänker man så är man en bakåtsträvare säger en del. En bil för 400.000 som bara krånglar borde inte få finnas på marknaden.
Jag tror alla vi som läser Vi Bilägare har sett att man har väldigt lätt att redovisa de negativa sakerna hos BMW, men ytterst sällan tar fram de positiva. Tänker på långtidstesten av 1-serien där vi nästan inte fick någon rapportering alls annat från de få gånger man hade problem. Jag kör min 16:e BMW och har avverkat ca. 200 000 mil i dessa utan några större problem. Min långa erfarenhet gör att jag inte känner igen mig Vi Bilägares och flera andra inläggs negativa attityd mot BMW.
Är elektroniken och elbilarna verkligen framtiden? Jag saknar fakta kring miljöpåverkan för att ta fram de många ädla metaller som måste förbrukas i alla dessa batterier. Jag saknar också miljökonsekvenserna för att ta hand om alla utbrända batterier i framtiden. Gäller då både de förbrukade resurserna och arbetsmiljön för de som skall ta fram metallerna och sedan ta hand om avfallet.
Blir summan av detta verkligen så bra att man kan ha ett gott miljösamvete med en elbil? För att inte tala om den förbrukade elen som väl också i många fall belastar miljön i form av ej så rena kraftverk. Varför tas inte detta med i lovsången till elbilarna? Här har Vi Bilägare en uppgift att ta tag i tycker
Lars-Erik
Det är lite roligt att följa inläggen från Tyska och Japanska bilvänner här.
Var och en köper väl bil efter sitt tycke och smak och inte minst erfarenhet och därför behöver ni väl inte kritisera varandras bil val utan i stället glädjas över att det finns ett urval som passar varje smak? Själv har jag inte så mycket erfarenhet av många bilmärken men är fullt nöjd med det märke jag kör. Den första bilen av det märket köpte jag 1968. Har kört den 32500 mil och har den än som veteranbil. Går utmärkt och drar ca. 0,7 liter milen.
Den andra bilen av samma märke köpte jag 1993. Körde den till 2012, 24000mil. Starkare motor och bensin gjorde att den ville ha ca. 0,9 liter per mil.
Min tredje, och förmodligen sista bil, av samma märke köpte jag 2012 och den har nu gått 4500 mil. Återigen en snål diesel snittar på 0,6 med en hel del husvagnskörning inräknat.
Samtliga dessa bilar har inte vållat mig några större problem. Det största har varit en läckande AC där felet var svårlokaliserat och en för hög oljeförbrukning på 68;an som åtgärdades inom ramen för garanti. Trivs utmärkt med märket och åker bekvämt, även i 68;an. Varför skall jag då byta märke eller kritisera andra som inte tycker att mitt märke är bra?
Hälsar Lars-Erik
ViBs i3 vill jag minnas t o m kostade 450.000 kr så nån billig småbil är det ju inte vi talar om...
Det hade varit intressant att som jämförelse i denna test haft med t ex en VW E-Up eller en Renault Zoe för att direkt kunna jämföra dessa med varandra under relativt långvarigt bruk.
Leifer tar till ord som jag aldrig skrivit. Så blir det när man medvetet vill misstolka. Har aldrig påstått det du insinuerar om. Det jag skrev är att det nästan alltid bara dras fram och görs rubrikerav de negativa som inträffar, men sällan de positiva egenskaperna. Min första BMW var årsm. 1981 och om du delar 200 000 mil med 16 så får du fram ett genomsnitt. Ganska enkelt eller hur? Har under tiden tyvärr provat på både Ford, Citroen och Peugeot och mer eller mindre fått bo på verkstad. Med det inte sagt att dessa är dåliga bilar, bara att det är min erfarenhet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.