BMW avslöjade på måndagen första detaljerna kring tillverkarens nya miljödivision som kort och gott får namnet ”i”, utan versal stavning.
Vid en presentation i München framhöll Ian Robertson, marknadschef på BMW, att det nya undermärket representerar en ny era för hållbar mobilitet i premiumklassen.
BMW i kan jämföras med E-tron som är Audis motsvarande satsning på el- och hybridbilar. Namnet kan tyckas något kontroversiellt eftersom Hyundai i dag använder bokstaven till flera modeller, däribland i10, i20 och i30.
i3 och i8 kommer 2013
Två helt nya modeller i miljöserien lanseras under 2013, båda tillverkade i Leipzig i östra Tyskland. Där ska fabriken rustas upp för drygt 4 miljarder kronor och 800 personer ska nyanställas.
Fyrsitsiga stadsbilen i3 blir BMW:s första serietillverkade helelektriska personbil. Bilen har tidigare kallats Megacity Vehicle och funnits på ritbordet sedan BMW startade sitt elbilsprojekt år 2008. Modellen är framför allt tänkt för stora, tätbefolkade städer.
Andra bilen blir laddhybriden BMW i8. BMW menar att modellen får prestanda som en sportbil samtidigt som bränsleförbrukningen kan jämföras med en konventionell småbil. Bilen har tidigare visats i form av konceptstudien BMW Vision EfficientDynamics på bilsalongen i Frankfurt år 2009.
Bantad arkitektur
Båda modellerna baseras på en ny arkitektur som BMW kallar LifeDrive. Den består av ett lättviktschassi i aluminium som omsluter den elektriska drivlinan, som driver bakhjulen.
Passagerarutrymmet har i sin tur byggts upp av kolfiberförstärkt plast.
– Vi har använt en innovativ arkitektur för att kompensera för batteriernas extra vikt, säger Klaus Draeger, utvecklingschef på BMW.
Modeller som i framtiden lanseras med märket ”i” kommer även i fortsättningen att bära BMW:s namn och emblem i blått, vitt och svart. Emblem får dock en extra blå ring runt omkring sig.
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s nya miljödivision?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker dom här nya vita bilarna ser väldigt plastiga ut.
Bra och offensivt!
Carl SAAB och BMW älskare
Namnet är inte särskilt kontroversiellt bara för att Hyundai i dag använder bokstaven till flera modeller, däribland i10, i20 och i30. BMW slopar helt enkelt sista siffran. Precis på samma sätt som Volvo blev tvungna att lägga till en nolla på bilar av typen S40 etc. eftersom Audi motsatte sig att Volvo först hade tänkt använda just S4 - så det fick lov att bli S40. Och då var allt i sin ordning. Hade BMW trasslat till det för sig med "i30" hade det garanterat blivit tvärstopp. Men nu är tyskarna så smarta att de inte gör bort sig med något sådant ogenomtänkt.
Är det nån som fortfarande tvivlar på att det är miljövänliga energieffektiva fordon som 'kommer'?
I så fall är det dax att tänka om. Bra utveckling. Låt norrmän o araber stå där med sin (dyra) olja!!
Modefluga!
Ångloken är snart tillbaka!
Fattar inte varför "sportsbilsprestanda" prioriteras på elbilar när de inte ens klarar av ynka 50 mil på en laddning? Inse i alla fall att i de flesta länder duger det bra med 11 sek från 0-100 och max 120 km/h. Men däremot duger inte mindre än 50 mils räckvidd på en laddning! Prioritera om utvecklingen. Först räckvidd så att bilen blir användbar för flertalet och inte enbart en kortpendlingsgrej.
Börje hatar BMW. Ingen sitter man bra i. Men i många små, billiga bilar nya som är jättegamla sitter man kanon.
316 1995: Stolens sidoskydd hamnar under benen ifall man inte är anorektiker som sitter med benen ihop hela tiden.
316 2004: Sidorutan är som runt huvudet, obehagligt. Och absolut inte tryggt vid lek.
5-serie? 2006? Mittplatsen i baksätet är värre än en cementplatta. I en så stor och dyr bil!
Trots många entusiastiksa ägare hamnar de långt ifrån toppen enligt bilprovningen. De rostar. motor rullar sällan lika länge som t ex en gammal MB.
Skräp till högt pris!
Börje verkar hata det mesta! Vilken livssyn!
Ved: Vad du gnäller hela tiden på mig din gnällkärring, blir det bättre av det?
Går man runt och inbillar sig att allt dåligt är bra mår man verkligen inte bra.
Men att skriva av sig sanningen lättar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.