BMW har tvingats återkalla en mängd olika laddhybridmodeller på grund av brandrisk i batteriet. Felet verkar vara detsamma som hos Ford, som använder samma underleverantör i laddhybriden Kuga.
Återkallelsen som BMW gick ut med i augusti gällde totalt 4 460 bilar runt om i världen. Strax därefter kom nya besked: i mitten av oktober utökades återkallelsen till 26 000 bilar globalt, varav 900 i Sverige.
”Majoriteten av dessa har hunnit stoppas i distributionsledet. Lite drygt en tredjedel av dessa är levererade till kunder”, har BMW:s svenska informationschef Carl Lindwall tidigare skrivit i en kommentar till Vi Bilägare.
Nu uppger han att åtgärderna av de berörda bilarna är igång.
”Åtgärden består av att vi kontrollerar battericellerna och om det visar sig nödvändigt, enligt kontrollresultatet, åtgärdar vi eventuella defekta celler.”
BMW levererar nya laddhybrider löpande till kunderna när bilarna kontrollerats och åtgärdats. De kunder som har rätt till någon form av ersättning får besked om det från BMW.
I vissa fall kan produktionsfelet innebära att högvoltsbatteriet kortsluts vilket kan leda till brand, men BMW hävdar att det bara råder brandrisk om batteriet är fulladdat och ägarna ska därför inte ladda sina bilar tills problemet är löst.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undra hur kontrollen går till?
Lär nog brinna fler bmw hybrider, diesel traditionen kan ju inte bara upphöra.
Trevligt med en BMW med öppen laddlucka, men vad ska göras med de bilar som inte laddluckan kan öppnas på?
Kortslutning och risk för brand!
Nej, det verkar vara återkommande!
Vill du se din bil brinna, köp en BMW.
Om inte annat blir den snodd på delar och eldad om du bor i närheten av någon annan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.