Flera biltillverkare har tvingats återkalla nya elbilar och laddhybrider den senaste tiden. Vi har till exempel skrivit om hur tusentals ägare till elbilar och laddhybrider från Ford och elbilar från Hyundai kommer tvingas tillbaka till verkstaden för att lösa olika problem som i värsta fall kan leda till brand.
I augusti gick även BMW ut med en stor återkallelse för flera olika laddhybridmodeller eftersom batteriet kunde kortslutas. Det handlade totalt om 4 460 bilar runt om i världen.
Även om BMW själva hävdade att ingen olycka inträffat kunde Vi Bilägare avslöja att en drabbad laddhybrid brunnit hos en svensk BMW-återförsäljare (även om det inte är klarlagt att det berodde på just det här felet). Sedan dess har ytterligare tre BMW-laddhybider brunnit i Tyskland och Österrike, men inte heller där är den exakta brandorsaken klarlagd.
Problemen med BMW:s laddhybridbatterier verkar fortsätta. På grund av ett tillverkningsfel i battericellerna återkallas nu ännu fler laddhybridmodeller – totalt 26 700 bilar globalt.
I princip alla modeller
Den här gången rör återkallelsen laddhybridversionerna av X1, X2, X3, X5, 2-serie Active Tourer, 3-serie, 5-serie, 7-serie, i8 samt Mini Countryman – alltså en diger modellista med i princip samtliga laddhybrider som BMW säljer och tillverkar.
Bilarna är tillverkade mellan 20 januari och 18 september 2020. En tredjedel av bilarna ska redan finnas ute hos kunderna.
Battericellerna har levererats av CATL eller Samsung SDI. I vissa fall kan produktionsfelet innebära att högvoltsbatteriet kortsluts vilket kan leda till brand, men BMW hävdar att det bara råder brandrisk om batteriet är fulladdat och ägarna ska därför inte ladda sina bilar tills problemet är löst.
Vi söker BMW i Sverige för att få klarhet i hur många bilar som omfattas i Sverige.
Uppdatering 16.45: BMW bekräftar nu för Vi Bilägare att drygt 900 svenska bilar omfattas av återkallelsen. ”Majoriteten av dessa har hunnit stoppas i distributionsledet. Lite drygt en tredjedel av dessa är levererade till kunder”, skriver BMW:s svenska informationschef Carl Lindwall.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bara att inse att ladd- och batteritekniken inte är färdigutvecklad ännu.
Sannolikt har myndigheternas press för att alla ska åka elektriskt stressat bil- och batteriproducenterna att fram ofärdig och inte helt utprovad teknologi samtidigt som man inte har tillräcklig produktions- och kvalitetskontroll.
Tekniken är "färdigutvecklad" men alla har inte lyckats med implementeringen.
Helt färdigt blir förstås inget, men tillräckligt för att vara säkert om det sköts rätt.
BMW har visat sig bra, de brinner ofta.. bra om man vill stanna och grilla en korv eller nåt, typ på resan mellan Malmö och Stockholm..
Ja det är något speciellt med just BMW, många som kör dem verkar ha eld i baken!
Risk för brand! Det har blivit vanligt på nya bilar.
Det kommer troligen drabba alla elektrifierade bilar. Dom köper ju sina batterier från underleverantörer. För inte står Tyska elektriker nere i Bayern och löder ihop batteripaketen....
Skulle avråda från att ställa en elbil i husets garage!
L. Mäkinen har troligen helt rätt. Samma battericeller beter sig bra hos andra tillverkare eller modeller. Att det är bråttom nu för att slippa miljöavgifter tror jag är boven i dramat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.