Trots tuffa utmaningar med både pandemi, komponentbrist och krig i Ukraina har flera biltillverkare levererat positiva resultat. Hos Tesla ökade till exempel omsättningen med hela 80 procent under årets första kvartal.
Även Hyundai där också Kia ingår kan visa svarta siffror. Koncernen ökade vinsten med hela 19 procent under första kvartalet jämfört med samma period i fjol, en siffra som var högre än analytikernas förväntningar.
Siffran beror dock inte på ökad försäljning. I själva verket minskade den globala försäljningen för Hyundai och Kia med tio procent, och framöver varnar koncernen för att nya nedstängningar i Kina kommer påverka biltillverkningen ytterligare.
Istället är det gynnsamma valutakurser och högre bilpriser som kompenserar för de allt högre materialkostnaderna. På den svenska marknaden har Hyundai till exempel skruvat upp priset på Kona Electric med mellan 35 000 och 45 000 kr, enligt en genomgång Vi Bilägare gjort.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.