BMW har släppt en efterlängtad kombiversion av laddhybriden 330e, och dessutom kommer modellen med fyrhjulsdrift.
I januari var BMW 330e på nionde plats bland de mest populära laddbara bilarna, och med kombikaross lär den kunna klättra ytterligare några placeringar i kombilandet Sverige. Hittills har modellen bara funnits som sedan.
Precis som tidigare har BMW 330e en fyrcylindrig 2,0-liters bensinmotor plus en elmotor som tillsammans ger 252 hästkrafter. Dessutom finns en extra ”boostfunktion” som kan ge ytterligare 40 hästkrafter under korta perioder.
Räckvidden på eldrift ligger enligt BMW på som mest 6,5 mil, men den siffran är provisoriskt framräknad enligt WLTP-körcykeln och sedan omräknad till den betydligt snällare och mer tillåtande NEDC-körcykeln. En räckvidd på 4–5 mil som bäst är nog mer rimligt att förvänta sig.
Räckvidden blir något kortare i kombiversionen och modellen med fyrhjulsdrift. Även bagageutrymmet blir något mindre i kombimodellen jämfört med 3-serien utan laddsladd på grund av batteriets placering.
Apropå fyrhjulsdrift: BMW 330e kommer alltså med märkets fyrhjulsdriftssystem xDrive och det blir tillgängligt både i sedan- och kombiversionen.
Vid sidan av laddhybridnyheterna presenterar BMW också en prestandadieselversion av 3-serien i form av BMW M340d xDrive. Den har 340 hästkrafter och ett vridmoment på 700 Nm redan från 1 750 r/min. Modellen har även ett 48-volts mildhybridsystem.
De svenska priserna är inte klara för någon av modellerna, men den som vill bli först med BMW 330e Touring kan förhandsboka ett exemplar för 15 000 kronor på BMW:s hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trevligt, ska bli kul att läsa tester om hur hybriden funkar med fyrhjulsdrift.
Och att BMW fortfarande lyckas göra snygga bilar varje gång är imponerande.
Håller med, denna är intressant.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.