330e Sedan får utökad räckvidd och tillfällig effekthöjning.
Sjunde generationen av BMW 3-serie fick vi stifta bekantskap med i början av oktober. Nu visar BMW upp den laddbara versionen av bilen, som heter 330e Sedan.
Drivlinan består av en elmotor på 68 hästkrafter och en fyrcylindrig bensinmotor på 184 hästkrafter, kopplat till en åttastegad automatlåda. Sammanlagt 252 hästkrafter skickar iväg bilen från noll till hundra kilometer i timmen på 6 sekunder. Dessutom har BMW monterat in en extra boost-funktion som standard, detta betyder att effekten tillfälligt kan höjas från 252 hästkrafter till 282.
BMW har utökat räckvidden på 330e, som förut var 4 mil. Med den nya versionen ska det vara möjligt att köra upp till 6 mil utsläppsfritt på el.
BMW 330e har svensk premiär i sommar och försäljningen startar till våren. Det finns inga priser officiella än.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 330e Sedan?
Drivlinan består av en elmotor på 68 hästkrafter och en fyrcylindrig bensinmotor på 184 hästkrafter, kopplat till en åttastegad automatlåda. Sammanlagt 252 hästkrafter skickar iväg bilen från noll till hundra kilometer i timmen på 6 sekunder. Dessutom har BMW monterat in en extra boost-funktion som standard, detta betyder att effekten tillfälligt kan höjas från 252 hästkrafter till 282.
BMW har utökat räckvidden på 330e, som förut var 4 mil. Med den nya versionen ska det vara möjligt att köra upp till 6 mil utsläppsfritt på el.
BMW 330e har svensk premiär i sommar och försäljningen startar till våren. Det finns inga priser officiella än.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 330e Sedan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De borde kasta ut bensinmotorn och bygga en elbil som inte ser ut att komma från leksaksavdelningen.
Bygger man en elbil som är utformad precis som en vanlig bil - som är utformad som den är pga drivlinan - så är man fel ute. i3 må se ut som en liten muppbil - men den är satan så mycket bättre förpackad än en sedan. Till att börja med är ett högbygge bra då man kan lägga batterierna i golvet och få mer innerutrymmen. Kupén kan sträcka sig längre fram då man inte behöver ta med motorpaketet i deformationsberäkningarna. Tillåter man större takhöjd så går det med andra ord att få betydligt bättre utrymmen för allt annat.
Skulle man göra en riktig elbil med utformningen som en 3-serie hade man behövt fylla fronten eller baken med batterier - vilket hade varit krockmässigt omöjligt och göra viktfördelningen helt skev.
Roger,
Det är ganska många möjligheter till utformning på väg från en i3 till en 3-serie. i3 har inte konstiga dörrar för att det är en elbil. Den har inte lustigt utformade sidorutor för att det är en elbil. Elbilar behöver inte ha en instrumentpanel som ser ut som att de glömt bort att man ska ha instrument i den och man kan dessutom ha bilar som har enhetlig lackering och inte ser ut att ha fått paneler utbytta i efterhand eller aspirerar på att ta vid där VW Harlekin stannade.
i3 är en "gammal" bil. Folk som la så mycket pengar för en elbil ville gärna visa att de åkte nåt speciellt. Därav den "udda" designen. Man ville även sticka ut med i-märket, då det i princip är en modern Audi A2 med BMW i8-design. Kul grepp framförallt för att komma från stel-BMW. Senaste i3 (faceliften) tycker jag är riktigt cool. Lite nedtonad med - då behovet att sticka ut inte riktigt är så stort längre. Några instrument mer än hastighetsmätare, ett symbolkluster och stereon behövs inte i en elbil så det är ingen större skandal att den saknar sådana i min värld.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.