Nästa artikel
BMW 2-serie Gran Tourer – för stora familjen
Nyheter

BMW 2-serie Gran Tourer – för stora familjen

Publicerad 12 februari 2015 (uppdaterad 13 februari 2015)
BMW och familjebuss var två ord som sällan träffade på varandra i samma mening, men tiderna och greppen för att locka bilköpare förändras och nu premiärvisas den sjusitsiga familjebussen BMW 2-serie Gran Tourer.
Modellen är i grund och botten en 2-serie Active Tourer, flexbilen som började säljas förra året, som dragits ut två decimeter på längden. Längst bak finns två extrasäten, dimensionerade för mindre passagerare, som kan fällas ned i lastgolvet.

BMW har länge förespråkat bakhjulsdrift och längsmonterade motorer, men här sitter motorn på tvären och det är framhjulen som driver, med undantag för dyraste modellversionen 220d som är fyrhjulsdriven. Kraftkällorna är tre- eller fyrcylindriga och effekten mellan 116 och 192 hästkrafter.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 2-serie Grand Tourer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-12 10:14
Styrbjörn

Varför har ni bilder på en Ford S-max men skriver om BMW?

#2 • Uppdaterat: 2015-02-12 10:35
Kalle2

Hade jag bara bilderna som informationskälla så skull jag gissa på en sämre kinesisk kopia av Ford S-Max som man har satt en BMW grill på. Men jag förstår att BMW har lämnat vad de tidigare har stått för, eftersom de tjänar pengar på det. Allt som det står BMW på säljer bra till ett rundligt tilltaget pris och aktieägarna är glada

#3 • Uppdaterat: 2015-02-12 11:10
Mistro

Då kan vi garanterat snart också vänta oss en liknande skapelse ifrån MB.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-12 12:04
Gäst (ej verifierad)

Ja.., bedrövligt ful.

Visserligen är det svårt att få till linjerna på den här typen av MPV:ar men den här ser ut som en simpel lågbudget-asiat av valfri medioker härstamning. Typ Hyundai eller nått ännu uslare.

Ford och Citroen har tveklöst lyckats betydligt bättre med sina motsvarigheter så nog går det...

Bayrarna är verkligen på dekis, X4, X6 och nu ännu fler missfoster.

"A plate of sick with a bmw-badge on it" - Jeremy Clarkson.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-12 12:44
Raphael

Både Citroën och Renault har lyckats med minibussar som definitivt också har en stil som förknippas med respektive varumärke. I mitt tycke är det Citroën som lyckats allra bäst, då märket står för en avantgardism som minibussarna tydligt speglar både utanpå och inuti. Den nya Picasso-serien med yttre inspiration från det franska höghastighetståget är ju väldigt smaklig, och inuti är det väldigt väldigt franskt och väldigt Citroënskt.

Men för BMW är det platt fall, och det är väl helt enkelt för att BMW inte har ett varumärke som fungerar för större persontransport eller praktiska lösningar. BMW:s "Active Tourer" liknar ju mer senaste generationen Kia Carens, och det är inte menat som beröm.

Visst urvattnar detta varumärket för BMW, och snart kommer säkert MB och Audi med minibussar också. Nu arbetar Citroën på en DS Picasso, som kommer att utmana tyskarna i den nya och dyrare premiumklassen av minibussar. Och Renault har ju sin nya Espace redan färdig och klar. Och nog kan man säga att Espace ser fräckare och skarpa ut och är mer premium än BMW:s försök...

#6 • Uppdaterat: 2015-02-12 14:29
Hackenbush

Den är säkert praktiskt och en bra familjefraktare men som alla dessa fordon så är den klossig och ful. Designen är kanske av mindre vikt för de som vill ha en familjefraktare.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-12 14:38
mawno

Undrar hur marknadsanalytikerna kom fram till att denna skapelse skulle sälja bra? Ful och dyr. Målgruppen är kanske soccer moms i USA som inte vill visa sig i en billigare bil.

#8 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Designen på bilen är ointressant, vad som däremot är intressant är vad biltypen kommer att innebära för varumärket BMW.

En familjebuss är så långt från premium man kan komma, oavsett vem som tillverkar den, osexigare bilmodell finns inte.

Audi, BMW och MB har alla tagit ett kliv nedåt på prestigestegen då de alla lanserat bilar i småbilsklassen som medelsvensson har råd med och som resulterat i att man ser dessa märken i alla gathörn, exklusiviteten har mattats av.

Kan tyckas vara en pseudodebatt, men många köper bil efter status och tappar märket BMW lite av sin glans så öppnar det upp för tillverkare som också vill vara premium, vilket i förlängningen leder till tappade marknadsandelar på de modeller BMW tjänar de stora pengarna på.

För att inte tala om de riktiga premiumvagnarna som t.ex. Jaguar, Maserati och Range Rover som nog kan räkna med att få över några desillusionerade före detta BMW-ägare på sin sida.

#9 • Uppdaterat: 2015-02-12 19:15
FXX

Jag tror inte att märket BMW skulle ta premiumskada av denna modell. Snarare är det väl så att man tar marknadsandelar i detta segment där folk som åker trånga femseriekombi ser sin chans att vara märkestrogna när BMW erbjuder en modell som passar den större familjen bättre.
Sedan att det är svårt att få en tilltalande design på denna typ av bil är en annan sak.

Har inte märktav att MB har tappat sin premiumglans pga. a-klass, b-klass och allt vad dom små bulliga fula sakerna heter. Inte heller Audi har väl degraderats från finrummet pga. A1, A3 och den vulgärt fula Q7? Nä det är nog snarare så att man fyller luckor med modeller som vissa märkestrogna saknar.

#a • Uppdaterat: 2015-02-12 19:46
PREVIA

En sådan här bil är inte större inuti än andra bilar bara för att man satt ett par nödsäten i bagageutrymmet där man sedan inte får plats med bagage som kan vara bra på resor med bilen. Om bilen skall ha plats för både fler passagerare och samtidigt ha plats för bagaget behövs större bilar.
http://www.midwestenergynews.com/wp-content/uploads/2011/04/toyota-estima.jpg

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.