Nu är det premiär för den nya generationen av BMW 1-serie. Det är den fjärde generationen och kommer med en mängd med nyheter.
Jämfört med föregående generation har den blivit 4,2 centimeter längre och 2,5 centimeter högre. Värt att notera är njurarna i fronten på den nya generationen som är mindre jämfört med föregående version.
En annan nyhet är att bokstaven ”i” plockas bort från alla BMW:s bensinversioner och används i stället på BMW:s helelektriska modeller. Numera kallas bensinversionerna BMW 120 och BMW M135 xDrive.
Toppmodellen BMW M135 xDrive drivs av en fyrcylindrig motor på 300 hästkrafter och har som standard adaptivt M-chassi, sportstyrning och fyrhjulsdrift. Accelerationen 0–100 km/tim klaras av på 4,9 sekunder. Även ett teknikpaket (M Technology package) med specifika fjädringskomponenter, styvhets- och lättviksåtgärder erbjuds enbart till toppmodellen. Därtill ingår ett speciellt bromssystem och 19-tums lättmetallfälgar.
BMW 120 har en trecylindrig bensinmotor som kombineras med ett 48-voltssystem och är därmed en mildhybrid. Maxeffekten är 170 hästkrafter och accelerationen 0–100 km/tim går på 7,8 sekunder. Som standard på båda modellerna ingår en uppdaterad 7-växlad Steptronic-växellåda med dubbelkoppling.
I kupén finns en böjd infotainmentskärm med nionde generationens operativsystem från BMW. Som tillval finns delbart ryggstöd (40/20/40) och med fällt baksäte ökar bagageutrymmet från 380 till 1 200 liter. Kunderna kan även välja till dragkrok som har en dragkapacitet på upp till 1 300 kilo.
Nya generationen av BMW 1-serie lanseras i Sverige i början av oktober i år och priserna börjar på 380 000 kronor för BMW 120, medan BMW M135 xDrive kostar från 569 000 kronor. Det finns även två dieselmodeller men de är inte aktuella för den svenska marknaden.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 2024-06-09 11:25 Nja dom har snott Kias…
- 2024-06-09 11:01 Jag trodde först det var en…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.