De sportigaste modellerna från BMW brukar vanligtvis ha ett ”M” i modellnamnet, och så lär det förbli. Men strax under M- och de så kallade M Performance-modellerna kommer nu en 1-serie med namnet 128ti som ska erbjuda mycket körglädje för pengarna, utan att vara lika tekniskt avancerade som de dyrare M- och M Performance-bilarna.
BMW 128ti är tänkt att passa in under M135i xDrive, men till skillnad från den har 128ti enbart framhjulsdrift. Det finns dock en mekanisk diff som portionerar ut rätt mängd kraft till rätt hjul för roligare köregenskaper.
Motorn har 265 hästkrafter och bilen ska klara 0–100 km/tim på 6,1 sekunder. Det är 41 hästkrafter mindre än BMW M135i xDrive som klarar sprinten 1,3 sekunder snabbare, men den är också 80 kilo tyngre.
BMW 128ti handlar dock inte bara om prestandasiffror. BMW har arbetat om chassit och styrningen för bättre respons, men tvärt emot vad man kanske hade gissat kommer bilen inte med manuell låda – köparna får hålla tillgodo med en åttastegad automatlåda. Särskilda sportdäck finns som tillval utan kostnad.
Modellen sluttestas just nu på Nürburgring och ska börja säljas i november 2020.
Läs också: BMW:s modellplaner avslöjade – flera nya elbilar på ingång
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan vara bra men dyr.
Dyr skatt iallafall, det är helt säkert
Vem köper en sådan här bil år 2020? Eller är det tänkt som leksak för folk som har lite för mycket pengar och inte vet vad de skall göra av dem?
Pris? 350k ? Skatt 10000/år ?
Jag tror inte att det blir någon körglädje med den där hemskt stora och fula grillen. Tycker inte bilen är speciellt snygg varken fram eller bak, påminner lite om gamla Hyundaibilar. BMW gör numera inte så snygga bilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.