Det är ingen hemlighet att biltillverkarna drabbats hårt av bristen på halvledare. Det påverkar leveranserna av nya bilar.
Men det finns en ljuspunkt. Biltillverkarna tjänar massiva summor på finansiering av både nya och begagnade bilar. Siffran är rekordhög, skriver Financial Times.
Ett exempel är Volkswagen Financial Services, som erbjuder finanstjänster och försäkring i 45 länder, där vinsten före skatt under tredje kvartalet (juli–september) ökade till 14,8 miljarder kronor. Det är nästan lika mycket som hela VW-koncernen, som levererade två miljoner bilar under samma period.
Hos General Motors fördubblades vinsten för finansbolaget under årets första nio månader jämfört med samma period i fjol. Där låg vinsten före skatt på 33,4 miljarder kronor. Även hos Ford märks samma trend: Ford Credit tjänade 32 miljarder under årets nio första månader och andra kvartalet gick rekordbra. Årets siffra är redan över åtta miljarder bättre än för helåret 2020.
Att biltillverkarnas egna finansbolag går så bra beror dels på att efterfrågan på begagnade bilar ökat – vilket bland annat leder till högre priser och att köparna lånar högre belopp – och dels på att de bilar som finansieras har högt andrahandsvärde och låga riskkostnader.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.